Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Restaurere originallakk


Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel Framus som en eller annen gang har blit lakkert svart med noen tjukke lag av et eller annet matt svart. Noen steder på kroppen har den blitt slått av, slitt bort ol. og jeg kan se en lilla perlelakk-aktig farge. vil gjerne får fjernet den og best mulig få restauret lakken under. Burde jeg pusse? Kjemisk?

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjemisk er ikke veien å gå. Da har du ingen kontroll på hvor mye av lakken som forsvinner. Eneste jeg kan tenke meg er å pusse. Begynn med grovt til du har et tynt jevnt lag ny lakk på gitaren. Gå så over til svært fint og puss forsiktig til den gamle lakken kommer til syne. Dette må gjøres svært uniformt over hele kroppem. Når kun gammel lakk er igjen, tipper jeg du må våtpusse gitaren på nytt dersom den gamle klarlakken enda er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som kristoffereide allerede har sagt, så er det pussing som gjelder. Vær klar over at dette er en tålmodighets- og nøyaktighetsprøve av de sjeldne. Dette kommer til å ta utrolig mange timer! Det er jo mulig å gjøre det. Tenk på sånne som restaurerer gamle veggmalerier. De fjerner maling og får fram motivet under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjemisk eller kanskje varme ville muligens kunne fungert helt fint, problemet er bare at du ikke har noe godt område å teste på, hvor lakken kan ofres. Hvis grunnlakken har et tykt nok lag med klarlakk og den er av plast-typen, vil du kunne pusse ned, men det er ingen garanti for at dette vil bli vellykket. Perlemor/metallic lakk har en tendens til å være veldig vanskelig å redde hvis du pusser bort eksisterende klarlakk, også selv om du legger ny klarlakk på toppen dessverre, da den lett blir noe skjoldete. Men det er jo bare å prøve? Hvis du ikke kommer i mål har du jo i alle fall gjort grunnarbeidet for en ny lakkering i en penere farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.