Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

4ohm til 8ohm


jøtul

Anbefalte innlegg

hvordan vil det gå å sette et 8ohm element i orange crush'n min når det som står der nå er 4ohm?

mener å huske at det skal gå fint så lenge forsterkeren skal ha feks 4ohm og elementet er 8ohm, men at det kan skjære seg hvis man gjør det omvendt. har ikke lyst å ødelegge forsterkeren, men det orginale elementet er så dårlig at jeg vil kjøpe et celestion element (som har 8ohm impedans). går det evt å koble elementet parallelt med en 8ohms motstand, slik at det blir 4ohm?

vil dette skjære seg? eller blir det verste som skjer at ytelsen går litt ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crush er vel en liten transistor amp? Da går det helt utmerket med alle lastimpedanser som er tilsvarende eller høyere enn original elementet - 4, 8 16 ohm osv.

Transistor forsterkere har ikke de samme problemene med høye eller lave impedanser som rørforsterkere (vel - det med lave impedanser gjelder innenfor rimelighetens grenser da selvsagt)

Forsterkeren din vil prinsipielt spille bittelitt lavere med et 8 ohm element, men da ulike elementer har ulik følsomhet avhengig av type/produsent er ikke dette en "regel" som gir noen praktisk mening i ditt tilfelle - med andre ord - ingen redusert "ytelse" Men du kan altså oppleve at forsterkeren spiller noe lavere eller høyere med et annet element.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var det slik jeg trodde. ble litt skeptisk etter alle disse trådene om bytting av elementer :P kan jo ikke skru opp mer enn til 6 i volum før elementet skurrer nå, så blir nok bedre med et celestion uansett. er vel høyere følsomhet også på celestion vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.