Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

kan jeg endre på båndene?


Anbefalte innlegg

Bare lurer på en ting siden du skal scallope, har du prøvd en scalloped gitar før?

Det er ganske mye jobb å scallope en gitar og man vet aldri om man liker det før man har prøvd en sånn type gitar :)

Jeg prøver ikke å være negativ, vil bare hjelpe og gi tips :)

Men det med å ta bort det siste båndet, jeg ville beholdt det hvis jeg var deg, i hvert fall helt til du var ferdig med gitaren og så får du se hva du gjør ;)

Edit: Som nevnt tidligere så kan det ha effekt på lyden hvis du korter ned halsen, noe jeg regner med at du ikke gjør, men hvis du bare fjærner det siste båndet burde det ikke gjøre noe ... Hvis du ikke er så sinnsykt corksniffer som Eric Johnson som kan høre forskjell på om bakplaten på strater er av eller ikke :lol:

Endret av OssyVezzy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har det noe å si på lyden på gitaren vis jeg gjør det til 21 bånd?

Nei. Du får forøvrig uansett nesten ikke skallopert det siste båndet grunnet den tynne materialetykkelsen på den delen. Hvis det er en hals med rosewood, må du forøvrig vurdere om det er tykt nok til å kunne skalloperes. Hvis det er tynt, vil du file/frese deg gjennom materialet og det lyse treverket under vil komme til syne.

For de som ikke skjønner dette med å fjerne det siste båndet - så er det siste båndet på en 22 bånds strat/tele hals laget ved at gripebrettet er noe lengre enn selve halsen :

5715_1lg.jpg

Det er altså ikke snakk om å korte ned halsen eller endre mensur lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Du får forøvrig uansett nesten ikke skallopert det siste båndet grunnet den tynne materialetykkelsen på den delen. Hvis det er en hals med rosewood, må du forøvrig vurdere om det er tykt nok til å kunne skalloperes. Hvis det er tynt, vil du file/frese deg gjennom materialet og det lyse treverket under vil komme til syne.

For de som ikke skjønner dette med å fjerne det siste båndet - så er det siste båndet på en 22 bånds strat/tele hals laget ved at gripebrettet er noe lengre enn selve halsen :

5715_1lg.jpg

Det er altså ikke snakk om å korte ned halsen eller endre mensur lengde.

Ja det var selfølgelig det jeg hadde tenkt til, å fjerne det 22. båndet som stikker ut, ikke kappe av noe av selve halsen xD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer på en ting siden du skal scallope, har du prøvd en scalloped gitar før?

Det er ganske mye jobb å scallope en gitar og man vet aldri om man liker det før man har prøvd en sånn type gitar :)

Jeg prøver ikke å være negativ, vil bare hjelpe og gi tips :)

Men det med å ta bort det siste båndet, jeg ville beholdt det hvis jeg var deg, i hvert fall helt til du var ferdig med gitaren og så får du se hva du gjør ;)

Edit: Som nevnt tidligere så kan det ha effekt på lyden hvis du korter ned halsen, noe jeg regner med at du ikke gjør, men hvis du bare fjærner det siste båndet burde det ikke gjøre noe ... Hvis du ikke er så sinnsykt corksniffer som Eric Johnson som kan høre forskjell på om bakplaten på strater er av eller ikke :lol:

Ja jeg har skallopert en gitar før. det var en gammel strat kopi som nesten ikke virket... Men jeg skalloperte den med kniv så det blir nok bedre vis jeg bruker fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med de da?

Det er et par kassegitarer som trenger litt båndfiling, ny stol litt liming og slikt. Alltså her drukner man i arbeid som "må" gjøres, defekt effekt loop på Marshall'n osv.(har gammel bil som skal vises på Onsdag også) . Jeg skjønner altså ikke vitsen, medmindre du har tenkt å flytte plukkopper'n.

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.