Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

kan noen hjelpe meg?


weyrolf

Anbefalte innlegg

Hei! Eg har en gammel gitar som er ca 30-35år gammel. Men finner ingen info om den.

Inni gitaren står det "Lorenzo specially made in japan for FCN - london Modell NO-63"

lurte på om noen har noen info om den? tenkte kanskje eg skulle sende den på restaurering om den var verdt noe.

MVh Jan R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, har aldri hørt eller sett noe om det merket.

Google gir hvertfall følgende ledetråd :

http://www.jedistar.com/jedistar_vintage_guitar_dating_l2.htm

Der står det : Lorenzo guitars, budget line for more than 30 years. Distributed by FCN Music.

FCN Music finner du her : http://www.fcnmusic.co.uk/

E-Bay UK gir dette resultatet : http://musical-instruments.shop.ebay.co.uk/i.html?_nkw=lorenzo&_sacat=619&_trksid=m270&_odkw=lorenzo&_osacat=0&bkBtn=

Virker ikke som om det er massive priser.

Det går vel alltids an å spørre i en musikkforretning eller hos en gitareparatør om den kan la seg fikse/restaurere ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bilde hadde hjulpet, men skal jeg dømme etter det som har kommet fram, hvilket ikke er stort, så er dette en gitar fra en OEM- produsent i Japan.

Du forteller ikke hva "restaureringen" skal bestå av, hvilke mangler den har, og hvor mye du er villig i å legge i dette, så da blir svaret også veldig generelt. Blir som å fortelle at "jeg har en japansk bil som er noen år gammel, den trenger litt rep. Lønner det seg?"

Trolig er gitaren verdt noen hundringser, kanskje over tusenlappen. Kort sagt kan det vel sies at å reparere den for salg er ulønnsomt. Har du minner knyttet til gitaren, og vi ha den i orden, blir saken annerledes. Vi vet ikke hva som er feil med den, eller hva du er ute etter.

For å svare på topic i tråden- ja, vi kan hjelpe deg, men da må du gi oss noe å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilder kan ordnes. men den har noen skrammer og stemme skruene er ganske så utslitt, helt løse så er noe dritt og stemme den.

Gitaren har tilhørt min tante og far når di var mindre, di viste lite om den, etter som di ikkje hadde noen interesse av og spille.

den har stått og støva ned mildt sagt. vil ikkje selge, men vil ikkje bruke for masse penger på en gitar om den er verdt 200kr hehe.

så er den jo veldig gammel og helt fungerende så den skal aldri skrotes vertfall;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmeskruer til en klassisk gitar koster rundt 400 kroner. Er det "vanlig" type, vil de kanskje passe rett inn uten modifiseringer. Da er det ikke vanskelig å skifte de selv. Trengs det mer arbeid, må du påregne å betale en del hundre kroner timen for å få det gjort. Siden du heller ikke forteller omtrent hvor du bor, blir det igjen umulig å anbefale noen du kan kontakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmeskruer til en klassisk gitar koster rundt 400 kroner. Er det "vanlig" type, vil de kanskje passe rett inn uten modifiseringer. Da er det ikke vanskelig å skifte de selv. Trengs det mer arbeid, må du påregne å betale en del hundre kroner timen for å få det gjort. Siden du heller ikke forteller omtrent hvor du bor, blir det igjen umulig å anbefale noen du kan kontakte.

vel har en kammerat som mente at det der burde eg ikkje skifte selv. han går på musikkhøgskule, så han vet vel ka han snakker om.

men nye stemmeskruer skulle eg nok kjøpt og fått montert:) ny lakk og slikt koster sikkert masse vil eg tro? eg bur i sogn og fjordane i høyanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skiftet stemmeskruer på både el-gitarer, akustisk stålstrenger og nylonstrenger, selv om jeg aldri har gått på musikkhøyskole...

hehe see your point:P men skal bytte alt på det stemme systeme, tenkte skruene dekka hele mekanismen hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel har en kammerat som mente at det der burde eg ikkje skifte selv. han går på musikkhøgskule, så han vet vel ka han snakker om.

men nye stemmeskruer skulle eg nok kjøpt og fått montert:) ny lakk og slikt koster sikkert masse vil eg tro? eg bur i sogn og fjordane i høyanger.

Ja de lærer vel mye om gitar reperasjoner på den musikkhøyskolen :rolleyes: Det er ikke tatt helt ut av lufta når vi sier at noe lett kan ordnes da. Men hvis du ikke føler deg sikker på slikt selv, er det selvsagt best å la noen andre gjøre det.

En full lakkering av en gitar koster mye penger ja, men rep av småhakk osv koster ikke all verden. Men de fleste synes jo litt "bruktslitasje" er helt ok da.

Hvis du synes gitaren spiller godt, kan du jo koste på den noen kroner, men for salgsverdien sin del, har det nok ingen hensikt. Men det er ikke salgsverdien som avgjør om en gitar er god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de lærer vel mye om gitar reperasjoner på den musikkhøyskolen :rolleyes: Det er ikke tatt helt ut av lufta når vi sier at noe lett kan ordnes da. Men hvis du ikke føler deg sikker på slikt selv, er det selvsagt best å la noen andre gjøre det.

En full lakkering av en gitar koster mye penger ja, men rep av småhakk osv koster ikke all verden. Men de fleste synes jo litt "bruktslitasje" er helt ok da.

Hvis du synes gitaren spiller godt, kan du jo koste på den noen kroner, men for salgsverdien sin del, har det nok ingen hensikt. Men det er ikke salgsverdien som avgjør om en gitar er god.

Nei selges skal den ikkje, når den har fått leve te nå:) men hadde vert kjekt og fått den i mint stand. men var mest ute etter historien til gitaren, kjekt med litt trivia om slike gamle ting:) har faktisk fått en del skryt for at den e god og spille på, den e litt liten, så artig og bare øve på den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok bare en av uendelig mange gitarer som er produsert i Japan for et amerikansk/europeisk firma før Japanerne ble riktig verdsatt som gitarbyggere. En billig-gitar i utgangspunktet med andre ord, og neppe med all verdens historie, med mindre den fikk en historie etter at den ble kjøpt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.