Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Alternativ" kobling, ikke rart bassen var litt..undelig.


Anbefalte innlegg

I min Ibanez bass, med ettermonterte EMG's var OP jacken koblet litt "sært".

Signal kabelen var koblet til ring.

Minus kabelen fra batteri, var koblet sammen med skjerm (jord) kabelen i fra picupsa, til :blink: spiss.

Og brua var jordet til...jord............

Tross allt dette, funket den faktisk, ikke så værst heller.

Noen som kan tenke seg resultatet?

Endret av jonta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen forslag? (var kanskje ikke :blush: så innteresant dette....)

Ok, batteriet måtte skiftes annenhver måned, da det tappes kontenuerlig.

Endel støy når fingre berører strengene, da de var i direkte kontakt med signal(+)kabelen.

At signal og jord (+/-?) var byttet plass på signalet til forsterkeren tror jeg ikke hadde noe å si :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte er jo pluss og minusbetegnelsen misvisende når det gjelder gitarer, da det genereres vekselstrøm. Hvordan dette gir seg utslag i forhold til jording og forsterkere, kan jeg ikke noe om, så det skal jeg ikke kommentere, men hvis en eller annen elektronikkwiz kan skrive litt om det, vil jeg gjerne lære.

Tviler egentlig på om det blir mer støy en i en gitar hvis man kobler "feil"? Blir det forskjell på aktive og passive gitarer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Det er fordi batteriet har fells jord med bassen, blant annet fordi at man bruker jack- kontakten som bryter for strømmen hvis det kobles riktig. :) Strømmen fra batteriet blir nok ikke med signalet inn i forsterkeren.

Jeg bare pirker jeg, alle snakker om pluss og minus i gitarer. Det samme gjelder høyttalere, selv om det egentlig er akkurat like misvisende der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare pirker jeg, alle snakker om pluss og minus i gitarer. Det samme gjelder høyttalere, selv om det egentlig er akkurat like misvisende der.

Jasså, det var nytt for meg. Så høyttaler kablene kan kobles helt tilfeldig, egentlig?

Men det står da +/- på terminalen på elementet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer. Hvis man bare kobler likt, slipper man å koble høyttalere ut av fase. Høyttalere får også vekselstrøm, og vekselstrøm har ikke pluss og minus.

Det at de forskjellige fabrikantene ikke er helt enige i hva som er pluss og minus, er en liten utfordring hvis man for eksempel kobler opp to høyttalerpar av forskjellig fabrikat. Da kan man risikere at parene ikke er i fase, det har konsekvenser når det gjelder lyden man får, i første rekke dårligere bass.

Men tilbake til gitar og aktiv elektronikk- strømmen fra battriet er likestrøm, men forsyner elektronikken. Selv om vekselstrømmen fra pickupene og likestrømmen til elektronikken har felles jord, blir det to helt forskjellige ting, da likestrømmen kun brukes av elektronikken. Signalet ut fra gitaren er fortsatt vekselstrøm, og ikke noe av "batteristrømmen" er med i signalet, da pluss ikke er felles. :)

Signalet som en høyttaler får, er jo kun en veldig forsterket versjon av signalet gitaren gir fra seg, altså vekselstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.