Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Z.Cat Triverb - en liten anmeldelse


fuzz-mullah

Anbefalte innlegg

Av og til kommer man over produsenter man aldri har hørt om, og jeg tenkte derfor jeg skulle skrive en liten snutt om erfaringen med en reverb-pedal fra Z.Cat

Z.Cat-pedalene bygges for hånd i Riga, av en veldig hyggelig fyr som heter Vlad. De produserer ulike typer pedaler, og samtlige er true bypass. Noe som er ganske fiffig er at f.eks. både delay- og tremolo-pedalene har innebygd reverb i tillegg til hovedeffekten. For de som er ute etter en digital delay og kun vil ha en moderat reverb i tillegg er det veldig praktisk og billig å ha begge effektene i en og samme pedal.

Lyd: Som de fleste andre reverb-pedaler er også denne digital. Reverben dannes ved å sette sammen en serie av mange korte ekkoer (eller delays som vi sier på godt norsk...), noe som medfører at du kan oppleve chorus-effekt på lyden hvis du skrur opp reverben. På enkelttoner kan dette høres riktig fint ut, men det er ikke alltid ønskelig ved bruk av akkorder. Man kan imidlertid bli litt lurt av hva man hører; dersom man bruker veldig mye reverb blir det fort grøtete og udefinert. Bruker man imidlertid reverb-effekten mer sparsomt er lyden veldig ok. Jeg bruker en veldig svak reverb-effekt, kun for å gi litt mer liv til en amp uten innebygd reverb. Triverb-pedalen har innstilling for tre ulike romstørrelser samt justering av pre-decay og demping, så det er ikke vanskelig å skru seg fram til en fin romklang.

Byggekvalitet: Veldig bra. Her snakker vi metallchassis og komponenter av god kvalitet. Du trenger ikke være redd for å trampe i stykker en pedal fra Z.Cat

Produsentens service-innstilling: Ikke noe å klage på her. Vlad svarer raskt på henvendelser, og etter at du har betalt paypal-fakturaen du får i mailboksen sender han pedalen etter en par dager (må vel skrus sammen først). Postgangen fra Riga til Norge tar ca 3 dager, så det er heller ikke noe problem.

Pris: En håndbygd reverb-pedal til under 700 kroner er et røverkjøp! Bør vel også nevne at på pakken jeg fikk var verdien satt lavt nok (20 euro) til at det ikke var fortolling.

Dersom man går opp i pris får man gjerne bedre pedaler (selv om nyansene i lydkvalitet kan være små, og ikke minst; subjektive), men hvis vi sammenligner med Behringer og andre billigmerker er Z.Cat et langt bedre alternativ. Ikke minst pga byggekvaliteten, men også fordi lydkvaliteten etter min mening ligger noen hakk over.

post-5922-126557600098_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.