Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken synth plugginn bruker du?


Anbefalte innlegg

Hvilken software synth bruker du når spiller inn?

Hva liker du med den?

Hva liker du ikke med den?

Hvilken musikksjanger benytter du den med?

Favoritt keyboardlydene som ligger mitt hjerte absolutt nærmest er B3 og Eddie Jobson's sololyder (inkl el.fiolinen) fra UK prosjektet.

Men i forsøk på å utvide horisonten litt har jeg tittet på Zebra 2.5 og Alchemy. Noen som har egen erfaing med disse? Fasinasjonen for disse kom etter å ha sett instruksjonsvideoene til u-he om osilatorene til Zebra. Jeg er ikke intresert i electronika, rave, rap eller den type sjangere så jeg lurer egentlig på om disse synthene muligens er helt skivebom for classic rock, pop, fusion, funk sjanger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den grad jeg har brukt synthlyder, har jeg brukt hardwaresynhter. Jeg har en tvilsom fortid som synthfreak, og har en neve med gammelt utstyr som jeg kjenner godt. I det siste har jeg vel tydd til Ensoniq- boksene mine. Det er mye fin lyd der fortsatt. Det er jo så mye artige filtereffekter man kan bruke på lyden etterpå, hvis man ønsker.

Ellers har jeg også eksperimentert med å filtere gitarlyd i alle mulige retninger. Sustainergitaren er nyttig der, da den lager sinusaktige toner som er så lange som det man trenger. Og litt til. Husker jeg ikke feil, lager Ohmicide noen hårreisende plugins jeg har skrudd meg totalt bort i.

Det jeg har brukt av softsynths, begrenser seg egentlig til det som følger med Cubase, samt mer orkesterbaserte biblioteker fra EastWest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Miroslav Philharmonik fra IK Multimedia (jeg er den eneste jeg vet om som kjøper software), og er sykt fornøyd! Nå har jeg nettopp gått over til Pro Tools og fikk med noen gode synther der, men har ikke sjekket de så mye ut enda (bare litt småtulling).

EDIT: Dette er vel ikke en synth i og for seg.... ?

Endret av kristoffereide
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hører deg Castor. Jeg har et par 10 tals U med gamle samplere og playere med mer eller mindre gode sythmotorer.

Har bestillt meg en i7 laptop med 17" skjerm så jeg planlegger flytte mer av den "kreative" prosessen ut av lydhulen og ned i stua sammen med familien.

Ser u-he har rykte på seg til å ha et godt øre. Zebra ser ut til å få gode skussmål når det gjelder varm organisk lyd. Og det er nettop det jeg opplever med lyden til Jobson.

Kristoffer, er den Miroslav Philharmonik pakken for salg? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker et helt lass med synther, noen mer enn andre:

korg ms-20 og polysix fra legacy collection

Arturia minimoog V

spectrasonics athmosphere og trillian

refx nexus

ohmforce sine synther

rob papen albino og predator

stort sett, og det er kun synthlyder

lounge lizard er rhodesen

pianoteq er pianoet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dukker alltid opp nye sampleplayere jeg ikke har hørt om før så bare fyr løs.

Men jeg er primært interesert i info om rene synther da jeg ønsker investere penger og tid i en skikkelig sw synth med god lyd og ikke bare funsksjoner. Ser de aller fleste produsentene deler produktene sine opp i mindre enheter slik som Rob Papen med ulike og enklere brukerinterface. Ser at også u-he har startet det arbeidet selv. Sikkert en fin måte å samle inn mer penger, men det er ikke utenkelig det samtidig kan gi et enklere instrument som da også oppleves som bedre til mer dedikerte oppgaver?

Update mens jeg skriver her: Fikk mail av Urs Heckmann. Han virker være en kul fyr. Bl.a. så har han ikke tatt seg betalt for oppdateringe de site 5 årene. Og han har en filosofi at trofaste kunder skal belønnes så når han tar seg betalt får man rabtatt jo eldre versjon man har lisens på :) I forbindelse med evt 64bit problematikk fikk jeg beskjed at demoversjonen man laster ned ER fullversjon og man aktiverer allerede installert pakke ved kjøp av lisens. Så virker demoverson så virker det på gjeldene system. Demoversjon begynner spille tonene ceb(random)a etter 10 minutter så må man starte synthen på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ha én synth skal du ha korg ms-20

kjøp korg legacy collection så får du den og polysix, begge veldig gode

ekte synth, ikke noen sampleplayer

ELLER så kjøper du spectrasonics omnisphere - den er litt hybrid, mye samples men mye syntese også. vanvittig lydspekter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.