Web Analytics
Jump to content

Durer - teori


Jethro
 Share

Recommended Posts

Lurer litt på hvilke durer som passer i lag og hvorfor de gjør det. Er det en enkel måte å forklare det på?

Og hvis en sang går i flere durer, hvordan finner man ut hvilken skaladur/skalatype som passer til å improvisere over den sangen?

Link to comment
Share on other sites

Hmm om en sang går i flere tonearter, noe som sanger kan finne på å gjøre særlig i jazz osv, så må du rett og slett bruke flere skalaer. Om en låt først går i Edur og så skifter til Adur, så må du først bruke en skala som går i E og så en i A. en av tingene som gjør at jazz som oftest er så vanskelig å improvisere til. Man må nesten kjenne hele sangen før man begynner å spille til. Å finne hvilken skalatype som passer til e egentlig et ganske omfattende tema, og går litt på kas type "feel" du vil ha på soloen din. Anbefaler deg å se om du finner noen gode bøker på dette med kirketonearter. Har ikkje tid til å gå nærmere innpå akkurat no, kanskje noen andre som har?

Link to comment
Share on other sites

vel..... det er jo mulig A bare ligge i grunntoneskalaen hele tiden.. Hvis en lAt ligger i e (som forrige eks) og sA gAr til a, er det fortsatt mulig A ligge i e skala.... Men det hOres enda bedre nAr du bytter skala... det er klart...

Laerte i hvertfall jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

alle akkorder har jo sin egen(e) skala(er)...

en ting er utbytting.. hvis en note i treklangen (evt. fireklangen++) går utenom den skalaen du bruker, forstørr eller forminsk en note® i skalaen slik at du har alle de notene i akkorden du spiler over..

annenting, spill på akkordene...

du tar akkordene sine opprinnelige skalaer(akkordskala fra grunntone vil få mønsteret til en av kirketoneartene; f.eks. dur/maj7:jonisk, moll:eolisk, 7:mixolydisk etc..), mikser og trikser litt med kirketoneartene slik at det ligger bedre for spillingen, og at du får rett feel... men dette blir litt for avansert å forklare på noen få linjer, og en trenger MYE øving for å improvisere på denne måten.. kan gå greit å skrive melodier, hvis en har litt tålmodighet..

siste.. bruk ørenedine.. syng en melodi over som passer.. gjerne ta den opp.. lær den på gitar og utbroder der det passer.. det er gjerne letter å synge noe i starten... ikke så lett å improvisere kun etter gehør... blir ofte mye bending, men det blir ofte særeget.. lol

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.