Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

bytte til floyd rose


Anbefalte innlegg

jeg har en Squier stratocaster der jeg har bytta ut de gamle mikrofonene med EMG 81 og 85. Det jeg lurer på er om jeg skal bytte ut broa med en Floyd Rose bro.

kan jeg kjøpe fra nettet og montere selv eller bør jeg få noen som kan dette til å gjøre det, peiling på priser?

Halsen: må jeg bytte hals eller er det mulig å frese ut der nuten skal være?

Noen som har erfaring med noe av dette?

tusen takk for alle svar :D:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, siden jeg vet hvordan en gitar skal intoneres, så trenger jeg ikke noen guide, så det kjenner jeg ikke til. Tipper du finner noen gode, og noen ikke så gode veiledninger på youtube. Hele poenget, verken mer eller mindre, er å sørge for at det er like langt fra broen til det 12. båndet som det er til stolen. Man bruker typisk en stemmemaskin og gjør jobben med de strengene og det halsoppsett et man først har i bunnen. Ikke vanskelig.

Kortversjon- stem gitaren, trykk ned på 12. bånd. Da skal stemmemaskinen fortsatt svare med at gitaren er stemt. Er stemmingen da for høy, må man sørge for at strengen blir lenger, og vice versa. Forandrer du på lengden på strengen, husk da å stemme gitaren nøye på nytt. Nøyaktighet kreves, selv om det er en enkel operasjon. Dette tar tid. Jo høyere strengehøyde du foretrekker, jo lenger tid tar det å få et resultat du kan leve med.

Når det gjelder høyde på pickuper, så er det også stor forskjell, alt etter hva slags pickups man har. Det beste, synes jeg, er å bruke ørene. Skru opp til at pickupen begynner å påvirke strengene. Så skrur du ned litt. Det er nøye nok for meg.

Jeg vet at produsenter har laget maler for dette, men de har jeg aldri brydd meg om. Låter det bra, så så låter det bra. :) Det gjelder å finne en balanse mellom output og ønsket lyd. Slik jeg ser det, er det noe personlig smak man krydrer med, også. Generelt sett kan man si det slik at når pickuphøyde begynner å påvirke sustain og overtoner, så har man tatt i for mye. Men det er stor forskjell på for eksempel aktive pickups og passive "hete" pickups med kjempekraftige magneter. Det er jo bare å prøve seg fram, det er ikke noe som går i stykker.

Lykke til med justeringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe du ikke kan!? :D

Spille gitar? :huh:

Spøk til side. Her sitter det masse utålmodige tenåringer og skal "intonere" en gitar på fem minutter. Det er ikke slik det foregår. Dette tar tid. Noen ganger, det spørs på gitaren, må man faktisk gjøre jobben flere ganger. Det er altså ikke vanskelig, men man må ha tålmodighet, og jobbe systematisk, samt skjønne hva som skjer. Hele greia med intonering er rett og slett å sørge for at det er akkurat like langt fra broen til 12. bånd som til stolen. Så enkelt. Og så kan man hive inn et avvik til personlig smak, men den diskusjonen der tror jeg vi står over. De fleste av oss er veldig fornøyd med trinn en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.