Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengehøyde


Steve Ryggen

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt fersk og grønn. Trenger litt starthjelp av mer erfarne.

Først lurer jeg på hvor høyt over gripebrettet strengene skal være? Jeg opplever strengene på min gitar å være litt høye.

Ser ut til at dette kan justeres på stolen. Er dette noe man kan justere på selv, eller bør man ha eksperthjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så en strat kopi altså. Da kan du forsøke å senke strengene litt ved å justere de små "pinnene" på toppen av hver sadel. Her vil jeg anbefale å skru f.eks 1/2 omdreining på alle skruene slik at du ikke mister deres individuelle høydeforskjell. Ellers burde sikkert halsen også justeres (trussrod)

Det er ingen "normal" strengehøyde på en gitar egentlig, alt avhenger av hva du foretrekker. Men de fleste nybegynnere vil synes en lavest mulig strengehøyde er enklest å spille på. Problemet med billige gitarer er ofte at de ikke tåler så lav strengehøyde fordi det lett oppstår "båndklirr" / "strengebuzz"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var de små "pinnene" jeg tenkte på ja. Men tror nok ikke de individuelle høydeforskjellene er riktig lenger. Dette er en eldre gitar som har stått og støvet bort i mange år.

Skal strengene ha samme profil som gripebrettet? Kan kanskje prøve å justere ned så langt det går uten å klirre.

Hva justerer man egentlig med trussrodden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, strengene kan gjerne ha samme radius/profil som gripebrettet som utgangspunkt. Et godt tips er å først justere lys og mørk E streng for så å justere resten etter dette igjen. Mørk E streng må nok være noe høyere enn lys E streng.

Trussrod justeres for å motvirke strengenes trekk-kraft i halsen. Altså strengene trekker halsen i en bueform, noe man utligner eller reduserer med trussrod. Sett en capo på første bånd og trykk ned mørk e streng på siste bånd (21/22) mål så mellomrommet mellom udersiden av strengen og toppen av det åttende båndet (altså selve metallbåndet) Her bør avstanden ligge i området 0,1 - 1mm. 1mm er relativt mye..

Trussrod skrues med klokka hvis strengeavstanden er for stor og mot klokka hvis den er for liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greco boogie :

Ikke akkurat noen strat kopi da men..

Forøvrig er det ikke noe i veien for å justere også skikkelige gitarer selv :) Det er bare å lære seg slikt først som sist spør du meg.

Dette er en Greco Boogie 1980 kropp;

312018381_o.jpg

Steve, kan du ta noen bilder av gitaren? Det hadde jo vært gøy om du satt på en liten skatt :)

Som Greener sier er det ikke noe i veien med å justere selv, men hvis du har lyst til å lære å spille er det sikkert lurt å få noen til å justere den for deg, så kan du konsentrere deg om spillinga :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for godt og forklarende svar. Nå hjalp det litt å stramme skruene som fester halsen til kroppen. Men fortsatt er avstanden på det åttende båndet litt mer enn 1mm. Skal se på mer justeringer og prøve meg litt fram her. Kan se ut som justeringen til trussrodden sitter litt kronglete til. Strengeprofilen på stolen er helt i hytt og pine, så det er litt å hente her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh- 1 mm på åttende båndet? Det er ekstremt lavt! Jeg har en Ibanez RG her, den har noe av det laveste jeg har prøvd av strengehøyde, og jeg målte den akkurat til 1,3 mm. fra undersiden av strengen og ned til båndet på 8.bånd. Kommer du ned i 1 mm ved åttende bånd uten litt klirring bør du være mer enn fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en Greco Boogie 1980 kropp;

312018381_o.jpg

Steve, kan du ta noen bilder av gitaren? Det hadde jo vært gøy om du satt på en liten skatt :)

Som Greener sier er det ikke noe i veien med å justere selv, men hvis du har lyst til å lære å spille er det sikkert lurt å få noen til å justere den for deg, så kan du konsentrere deg om spillinga :)

Vel tviler på at dette er noen skatt. Står ikke noe om Greco på den. Eneste som er skrevet på den er "Boogie ELECTRIC GUITAR" i Fender stil på hodet. Lakkert i vinrød farge på kroppen og hodet. Ser ut som kroppen er skåret ut av 50mm kryssfinér. Jeg kjøpte denne gitaren brukt for 5ookr for over 15år siden, så jeg har ikke veldig lyst til å spandere masse penger for å få den justert inn. I tillegg liker jeg å finne ut av, og fikse ting selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh- 1 mm på åttende båndet? Det er ekstremt lavt! Jeg har en Ibanez RG her, den har noe av det laveste jeg har prøvd av strengehøyde, og jeg målte den akkurat til 1,3 mm. fra undersiden av strengen og ned til båndet på 8.bånd. Kommer du ned i 1 mm ved åttende bånd uten litt klirring bør du være mer enn fornøyd.

Ehm nja nå er det vel trussrod justeringen vi snakker om her - altså med en capo på første båndet og med et frettet sistebånd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.