Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettspilt stålstrenger for nybegynner


pahf

Anbefalte innlegg

Hei!

Tatt fram den gamle nylon gitaren etter en pause på 13år, så alt er i glemmeboka og jeg er helt fersk, driver fortsatt og lærer meg akkordene.

Men jeg har satt meg som 'gulerot' at jeg skal kjøpe meg en stålstrenger hvis jeg mestrer de 8mest brukte akkordene.

Hva er bra og billig? Ikke minst lettspilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om prisen, men sjekk ut Walden D550 (normal størrelse) eller T550 (7/8 størrelse) Begge får du for under 2000 hvis du kikker litt på nettet eller i de riktige butikkene.

se på disse tråden for omtale og andre tips :

Akkustisk gitar med liten kropp? - Gitarnorge - Norges største gitarforum

Nybegynner - Damegitar med nylonstrenger - Gitarnorge - Norges største gitarforum

For å gjøre en stålstrenger mer lettspilt kan man ofte sette på litt tynnere strenger og finjustere høyden på oversadel og sadel. Sistnevnte må du nok betale noen for å gjøre, men for 500 kroner ekstra i en butikk med kompetente folk er nok saken grei. Angående tynnere strenger så kan du forlange gitaren "levert" med det hvis du handler i en butikk. Et strengesett koster ikke mange kronene for en butikk.

Ellers vil jeg jo oppfordre deg til å oppsøke en butikk og rett og slett prøve alle gitarene innenfor ditt budsjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, er det en grunn til at du anbefaler mindre gitarer? Er de lettere og spille på? Den jeg har nå er i full størrelse, men ser for meg uten og ha no bakgrunn for det at en mindre gitar vil være enklere og jobbe med.

Skal ta meg en tur og prøve gitarer i den nærmeste butikken, men må jobbe litt med spillingen enda så jeg har noen grunn til og høre forskjellen på gitarene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, en mindre gitar har litt kortere strengelengde, noe som gjør at strengene blir enklere å trykke ned/bende sammenlignet med en større gitar med samme strenger. Det samme gjelder f.eks for Fender vs Gibson gitarer som har litt ulik strengelengde eller mensur som det egentlig heter. Derfor sier man gjerne at en Gibson bør strenges med en hakket tykkere strenger for å få samme spillefølelse som en Fender.

Dessuten er en liten gitar mye enklere og mer behagelig å sitte med i sofaen e.l. Jeg bruker nesten bare min T550 selv om det er den billigste gitaren jeg har :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter Greener her.

En annen gitar som er latterlig mye for pengene er Fender CD-60. Koster vel 1695,- veil i en pakke med no plektere, dvd, tuner, reim etc. Men hvis du ser bort fra alt rælet som følger med er det fortsatt en knallgitar som er verdt mye mer enn de fleste i tilsvarende prisklasse.

Hvis du er ute etter lettspillt, men har veldig lyst på en litt dyrere og enda mer "skikkelig" gitar har du alltids Art & Lutherie-gitarene som er under 4000 og Taylor Big Baby som blir rundt 5500+/- avhengig av hvor du kjøper den. Sistnevnte er 15/16 og skikkelig tøff, men koster også 3-4 ganger så mye som det billigste alternativet her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle butikker i landet får tak i CD-60 og T550 inkl nettbutikker (hvis de bare har lyst selvfølgelig). Hvis du er ute etter å prøve dem har jeg alltid dem på lager, men da må du jo bo i nærheten. Det er ikke noe magisk for en butikk å få tak i, og "alle" butikker i landet har en generell forhandleravtale med enten EM Nordic (Walden, Hagström, Ernie Ball, Korg, Reno, etc) eller Fender Scandinavia (Fender, Taylor, Takamine, Gretch etc).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant jeg fant :) Den Walden gitaren så jo veldig grei ut, selv om jeg har en slags drøm om at den skal være svart ;) Den Fenderen var jo bare helt nydelig, og ikke minst fint priset!

Hvordan er fks Morgan W01CE GP, RDB og GRB gitarene, og Walden 350BK?

Utseende messig tiltaler de meg voldsomt, men vet jo selvfølgelig ingenting om hvordan de låter eller er og spille på!

Sikkert mange dumme spørsmål her nå, men er som sagt helt fersk!

Endret av pahf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke kjempeoversikt over Morgan, men generelt synes jeg ikke at når opp til Walden i hverken byggekvalitet eller lyd. Walden 350BK er grei nok, men D550 er bedre og koster bare litt mer. Vel, det er hva jeg synes i alle fall.

Du får forøvrig både T550 og D550 med cutaway og D550 med sunburst lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er fks Morgan W01CE GP, RDB og GRB gitarene, og Walden 350BK?

Utseende messig tiltaler de meg voldsomt, men vet jo selvfølgelig ingenting om hvordan de låter eller er og spille på!

Sikkert mange dumme spørsmål her nå, men er som sagt helt fersk!

Walden D350 er jo velidg fin den, men som nevnt er det bedre Walden-gitarer der ute som er enda mer for pengene.

Her kan du se en lang diskusjon på Morgan-gitarene du nevner

Skal man bruke ca 2000 synes jeg Fender-gitaren er det råeste som er å få tak i. Lettspilt og god lyd, samt at den ser veldig tøff ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walden D350 er jo velidg fin den, men som nevnt er det bedre Walden-gitarer der ute som er enda mer for pengene.

Her kan du se en lang diskusjon på Morgan-gitarene du nevner

Skal man bruke ca 2000 synes jeg Fender-gitaren er det råeste som er å få tak i. Lettspilt og god lyd, samt at den ser veldig tøff ut.

Jeg har blitt litt forelsket i utseendet til Fender cd-60, og til den prisen så er det jo latterlig billig hvis den er såpass kurrant som dere sier :)

Men skal ta meg en tur til gitarsjappa når jeg får lært meg litt smått for å være sikker på hva jeg vil ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.