Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Sigma DR-14


sbjoergv

Anbefalte innlegg

Har en SIGMA DR-14 - sannsynligvis fra midten av 70 tallet. Har vært i min eie siden 1981 og alle som prøver den har bare lovord å komme med, og den blir ofte sammenlignet med gitarer som i utgangspunktet ligger i en mye høyere prisklasse. Nå har jeg forstått at SIGMA er en japansk variant av Martin, men når jeg sjekker på nettet finner jeg ingen opplysninger om akkurat denne modellen. Så vidt jeg kan se så er den visuelt en tro kopi av noen av Martin sine modeller, og så vidt jeg kan bedømme er den håndverksmessig godt laget. Flott klokkelignende klang som bærer godt akustisk.

Noen der ute som vet noe mer om denne rakkar'n?

Evt. verdi?

Forøvrig er den nyoverhalt med nyslipte bånd og jeg har fått ettermontert Highlander mic i stolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er du ikke. De elektriske versjonene var dog ikke mer enn "helt greie kopier", altså kurante gitarer til en bra pris. De akustiske kjenner jeg ikke til, men tilhørigheten til Martin stemmer.

Samtlige gitarer ble kontrollert på Martin-fabrikken før de ble sendt ut på markedet. Hvis jeg ikke husker helt feil, ble en del av disse gitarene produsert av Tokai, også.

Martin måtte på samme måte som Gibson og Fender ta noen grep for å "forsvare seg" mot kopigitarene fra Japan, som ble skremmende gode i forhold til originalene etter hvert, selv om mange feinsmeckere benekter dette, og helst ikke vil snakke om Burny, Tokai, Fernandes, Ibanez og lignende skrot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.