Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ødelagt tuner?


Hallstein

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en Epiphone G-400 som jeg elsker!!! men desverre, så har jeg hatt problemer med G-strengen, at den går veldig lett ut av tune, og i tillegg, så reagerer

ikke selve tuneren hvis jeg prøver og fin-justere tuningen, jeg vrir 1/8dels runde, og det skjer ingenting... men plutselig etter 1/4 runde så virker det som at alt løsner, og strengen går en halvnote ned i tune, og da fungerer det greit å justere opp til riktig pitch igjen... men som sagt, det holder ikke lenge...

Info fra guitar dater project:

Your guitar was made at the

Muse Plant, China

May 2003

Production Number: 0340

også leser jeg mye om at det er forskjellige hulldiameter på gitarer, og jeg må si at jeg ble litt usikker :P

tuning mekanikken som står på nå, er av typen Grover... siden jeg kjøpte gitaren brukt vet jeg ikke om det er stock eller ikke...

Har også lest mye positivt om Sperzel Locking tuners, og TonePros... Hvilken er å anbefale hvis jeg vil bytte til bedre mekanikk?

Er det vanskelig å bytte mekanikk, evt, ting jeg må være forsiktig med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at strengen rett og slett sitter fast i nøtta. Hører du forskjell når du vrir på stemmeskruen? Om du ikke hører noe vil nok ikke tuneren merke det heller. Den er ikke magisk vet du vel.

Har du mye streng rundt stemmeskruen, vil denne også strekkes når du strammer stemmeskruen. Desto mer streng du har fra feste til feste, desto mer må du stramme stemmeskruen.

Du kan prøve mer guitar grease eller nut sause og se om det hjelper på. Denne skal smøres i nøtta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vrir 1/8dels runde, og det skjer ingenting... men plutselig etter 1/4 runde så virker det som at alt løsner, og strengen går en halvnote ned i tune, og da fungerer det greit å justere opp til riktig pitch igjen...

Det høres ut som om det er nøtta di det er problemer med, og ikke selve tuneren. Hvis strengesporet i nøtta for g-strengen din er for trangt, så får du akkurat den oppførselen som du beskriver her. Du kan også teste dette ved å trykke fingeren ned på g-strengen, mellom nøtta og stemmeskruen. Da vil tonen på g-strengen bli lysere (som om du stemmer opp, bender e.l.). Når du ingen slipper strengen, så skal tonen i strengen synke til normal stemming igjen. Hvis den derimot forblir lysere, så er nøttesporet for trangt. Ta den med til en gitarreparatør og få sporet filt litt opp. Ikke gjør det selv.

EDIT: Tror jeg må begynne å skrive kortere svar, slik at ikke alle kommer meg i forkjøpet... :D

Endret av GummiTZ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om det er nøtta di det er problemer med, og ikke selve tuneren. Hvis strengesporet i nøtta for g-strengen din er for trangt, så får du akkurat den oppførselen som du beskriver her. Du kan også teste dette ved å trykke fingeren ned på g-strengen, mellom nøtta og stemmeskruen. Da vil tonen på g-strengen bli lysere (som om du stemmer opp, bender e.l.). Når du ingen slipper strengen, så skal tonen i strengen synke til normal stemming igjen. Hvis den derimot forblir lysere, så er nøttesporet for trangt. Ta den med til en gitarreparatør og få sporet filt litt opp. Ikke gjør det selv.

EDIT: Tror jeg må begynne å skrive kortere svar, slik at ikke alle kommer meg i forkjøpet... :D

okok, skal prøve først med "nut-grease" eller hva han kalte det :P

så kan jeg evt. forhøre meg med reparatør hvis det ikke funker :D

takk for hjelpen btw :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okok, skal prøve først med "nut-grease" eller hva han kalte det :P

så kan jeg evt. forhøre meg med reparatør hvis det ikke funker :D

takk for hjelpen btw :)

Du kan først som sist oppsøke en "gitardoktor" hvis problemet er så stort som det kan virke som. Bedre å løse et slik problem enn å "forbedre" det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når du skal stemme en gitar skal du aldri finstemme ved å skru 'ned' på stemmeskruene!

Alltid opp til pitch.

Grover skal være av bra kvalitet.

dersom den ikke holder stemminga kan du prøve å stramme den lille stjerneskruen som fester håndtaket til stemmemekanikken.

Endret av hkurt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.