Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp til plassering/nybegyner


kim lennart

Anbefalte innlegg

hei hei,som sakt er ganske ny innen gitar,men jeg trenger sårt hjelpt til noe.

Jeg liker country musikk og en venn og av meg ga meg en link til en bra siden,så søkte jeg på en sang(wildwood flower av jhonny cash)

men jeg skjønner ikke helt plasseringene når det gjelder hviket band på gitaren osv,det står bare masse tall som jeg ikke skjønner så mye av? her er linken til sangen http://www.ultimate-guitar.com/tabs/j/john..._flower_tab.htm

noen som kan forklarer meg åsen fremgangsmåten er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De linjene hvor tallene står representerer strengene på gitaren. Tallene representerer hvilket bånd. Den øverste linjen er den lyse E'en og den nederste er den mørke.

Den første nota blir da altså 2. bånd på D-strengen. Altså en E.

Endret av turboasmund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De linjene hvor tallene står representerer strengene på gitaren. Tallene representerer hvilket bånd. Den øverste linjen er den lyse E'en og den nederste er den mørke.

Den første nota blir da altså 2. bånd på D-strengen. Altså en E.

vis jeg har skjønt det nesten så er chords på en måte grepa man bruker for og spille sangen altså rytmen på en måte,

og tabs er på en måte fingerspilling eller har jeg boma heilt feil nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chords er akkorder, eller grep.

Tabs kan likegodt være akkorder som solo eller fingerspill. :)

da var jeg ikke langt unna likevel :P men den linkel som er på topen er jo finger spill? vis det er finger spill så skjønner jeg det ikke helt enda,skjønner såpass at nr på strengen er hvilket band,men hvordan finner jeg ut mange ganger jeg skal slå på den strengen i band 2 Feks? og ikke minst rekkeføle jeg skal begyne,skal jeg begyne med den mørke strengen eller den lyse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var jeg ikke langt unna likevel :P men den linkel som er på topen er jo finger spill? vis det er finger spill så skjønner jeg det ikke helt enda,skjønner såpass at nr på strengen er hvilket band,men hvordan finner jeg ut mange ganger jeg skal slå på den strengen i band 2 Feks? og ikke minst rekkeføle jeg skal begyne,skal jeg begyne med den mørke strengen eller den lyse?

Du begynner med det som er lengst til venstre og jobber deg mot høyre. Står det ---2--- skal du spille det en gang. Står det ---2-2-2-2--- skal du spille det fire ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du begynner med det som er lengst til venstre og jobber deg mot høyre. Står det ---2--- skal du spille det en gang. Står det ---2-2-2-2--- skal du spille det fire ganger.

nå begyner jeg og fårstå litt,jobbe mot venstre som man leser en bok,siste spm så og si,skal man begyne med den lyse strengen og jobbe mot venstre og nedover? eller jobbe fra nederst til venstre og bortover mot høyre og oppover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese det i hele "avsnitt". Seks streker a'la ----- indikerer de seks strengene på gitaren din. Nå du spiller etter tabs må du lese seks og seks streker i ett, så èn linje gitarspill er seks streker.

F.eks

-0-

-0-

-2-

-2-

-2-

-0-

Dette er èn akkord, A, og her skal alle strengene spiller samtidig.

-0------

--0-----

---2----

----2---

-----2--

------0-

Dette er også èn akkord, A, men her skal du spille den lyse E først og jobbe deg nedover mot mørk e.

Forstår du bedre nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese det i hele "avsnitt". Seks streker a'la ----- indikerer de seks strengene på gitaren din. Nå du spiller etter tabs må du lese seks og seks streker i ett, så èn linje gitarspill er seks streker.

F.eks

-0-

-0-

-2-

-2-

-2-

-0-

Dette er èn akkord, A, og her skal alle strengene spiller samtidig.

-0------

--0-----

---2----

----2---

-----2--

------0-

Dette er også èn akkord, A, men her skal du spille den lyse E først og jobbe deg nedover mot mørk e.

Forstår du bedre nå?

fårstår litt bedre men ikke helt,men jeg prøver meg frem.takk for svar alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.