Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål om lydkort


Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte meg et M-Audio Fast Track USB lydkort i dag. Jeg har tenkt å koble til en mikrofon til det og mikke opp forsterkeren min, og det står at lydkortet har preamp. Betyr det at det også har phantom power, sånn at jeg kan bruke kondensmikrofon?

Kanskje rart spørsmål, men jeg er ganske så ny til dette, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du har det vanlige fast track usb har du ikke +48V phantom power, og kan da ikke bruke kondensatormikrofon uten en ekstra forforsterker eller strømforsyning. Phantom power står alltid merket med en knapp eller bryter og +48V.

Til oppmikking av forsterkeren din ville jeg forresten brukt en Shure SM57 som utgangspunkt hvis du er ute etter en allsidig løsning (denne er dynamisk og trenger ikke phantom power). Den er bransjestandard for live-oppmikking av forsterkere og jeg bruker den ofte i mitt studio. Litt avhengig av forsterker og akustikk kan det være lurt å ha SM57 så nærme høytalerelementet som mulig (ca 5-10cm) som et utgangspunkt og justere derfra til du får lyden du ønsker (bruk headphones for å sjekke lyd mens du plasserer mik). Bruk relativt lite gain på forforsterkeren (preamp) for å unngå å legge til støy på opptaket. Husk at hvis det lyser eller blinker på "clip" på enten hardware eller software står volumet for høyt, og du må redusere gain på forforsterkeren i lydkortet (hvis gain på den står på laveste nivå kan du flytte mikrofonen lengre fra. Noen mikrofoner og forforsterker har også en -20dB pad som demper lyden slik at du unngår "clipping", men ikke utstyret nevnt ovenfor. Lykke til, og bare si ifra hvis du lurer på mer! :D

Edit:

Så nå at m-audio bruker betegnelsen "peak" i stedet for "clip" (som forsåvidt er teit da "clip" er et mye mer beskrivende ord, men det skal jeg ikke blande meg opp i). Poenget er at det betyr det samme hvis du blir i tvil. ;)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.