Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Skjerming


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp skjermet hele gitaren min, fordi jeg har hørt så mye godt om det.

Resultatet ble 0. Absolutt ingen forbedring, eller forverring. All skjerming går til jord, og det er sjekket med multimeter.

Har dere erfaringer? Gode eller dårlige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det på flere gitarer. Dette er jo egentlig ganske enkelt, i mitt enkle hode. Jo mer gitaren støyer i utgangspunktet, jo mer leven det er i lokalet av lysrør og annet snusk, samt jo mer singlecoil gain, jo bedre vil resultatet bli.

Det å støyisolere en godt bygd gitar med topp elektronikk og aktive EMGs er nok ganske bortkastet, for å finne et ekstremt eksempel i den ene enden. På den annen side kan det være noe å tjene på å smelle noe slikt inn i en 2-3000- kronersgitar med singlecoils.

Såkalte "Vintagegitarer", enten gamle, eller laget som kopi, er det lurt å isolere, fordi de ikke har skjermede kabler fra pickupene til potmetre og brytere.

Mange gitarer har jo ledende maling i hulrommet, og da er den jo skikkelig skjermet fra før. Da er det ikke mye vits.

Sum- det går ikke an å si noe om hvor stor effekt det har. Dessuten er grensen vår for hvor mye støy som er "akseptabelt" veldig forskjellig. Husk at en gitar i utgangspunktet er en "støymottager" som forsterker opp elektromagnetiske felter. For meg er det sånn at det er sjelden jeg finner ut at det er noen vits i å plukke en gitar fra hverandre for å isolere den. Peller jeg den i filler for å skifte en pickup eller noe, smeller jeg som regel inn denne ekstra isolasjonen. Det tar bare noen få minutter ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg prater basert på mine erfaringer og lærebøker innen elektrikerfaget (som jeg har fagbrev i for saklighetens skyld), og det blir lært at en leder hvis ender er koblet til fase eller jord uten at en gjeldende strøm skal gå gjennom vil fungere som en jordsløyfe. DVS at en skjerm som er koblet i begge ender vil være en antenne for støy. Det samme gjelder ellers ledere i gitaren, men her vil støyen ikke høres fordi den er koblet fra utgang med toggle eller leder en strøm. Du merker jo at støy i en gitar forsvinner når du slår ann en streng (om det er jordstøy/ overharmonisk støy) og kommer snikende tilbake etterhvert som lyden blir lavere. Jeg merker det også godt i de pedalene jeg lager. Om jeg jorder begge ender av skjermen har den ingen virkning. Om det er slik i en gitar kan jeg bare forestille meg, men jeg er ingen ekspert på området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det på flere gitarer. Dette er jo egentlig ganske enkelt, i mitt enkle hode. Jo mer gitaren støyer i utgangspunktet, jo mer leven det er i lokalet av lysrør og annet snusk, samt jo mer singlecoil gain, jo bedre vil resultatet bli.

Det å støyisolere en godt bygd gitar med topp elektronikk og aktive EMGs er nok ganske bortkastet, for å finne et ekstremt eksempel i den ene enden. På den annen side kan det være noe å tjene på å smelle noe slikt inn i en 2-3000- kronersgitar med singlecoils.

Såkalte "Vintagegitarer", enten gamle, eller laget som kopi, er det lurt å isolere, fordi de ikke har skjermede kabler fra pickupene til potmetre og brytere.

Mange gitarer har jo ledende maling i hulrommet, og da er den jo skikkelig skjermet fra før. Da er det ikke mye vits.

Sum- det går ikke an å si noe om hvor stor effekt det har. Dessuten er grensen vår for hvor mye støy som er "akseptabelt" veldig forskjellig. Husk at en gitar i utgangspunktet er en "støymottager" som forsterker opp elektromagnetiske felter. For meg er det sånn at det er sjelden jeg finner ut at det er noen vits i å plukke en gitar fra hverandre for å isolere den. Peller jeg den i filler for å skifte en pickup eller noe, smeller jeg som regel inn denne ekstra isolasjonen. Det tar bare noen få minutter ekstra.

Ja, var vel greit skjerma fra før da...

Den jævla teiprullen kosta 713 kr!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette kommer opp- hvis jeg slipper å ta og poste bilder, skal jeg lage en liten tråd på "kobberfolie til svinepriser" versus "Biltemastinkolainenalufolie". Så skal vi se om det er noen forskjell. Jeg aner ikke på forhånd, men vet jeg har hatt gode resultater med biltemavarianten i et par billige stratkopier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette kommer opp- hvis jeg slipper å ta og poste bilder, skal jeg lage en liten tråd på "kobberfolie til svinepriser" versus "Biltemastinkolainenalufolie". Så skal vi se om det er noen forskjell. Jeg aner ikke på forhånd, men vet jeg har hatt gode resultater med biltemavarianten i et par billige stratkopier.

Var utolmodig, og kjøpte på Elfa. De hadde ikke noen andre steder enn på internett!

Ja, jeg sjekka biltema O.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som er upresis. Jeg har to ruller med folieteip. En sånn dyr SteveMac- kobberteip med ledende lim, og en billig Biltemateip i alufolie. Gi meg litt tid, så skal jeg lage en kjapp test på om det er mulig å måle forskjell med et Fluke 23 multimeter.

Akkurat nå har jeg "knekt koden" på Debris´ EMG- mareritt, og vil lodde ferdig den først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke gitartype og hvilke pickuper står i gitaren din? SC eller HB?

Om det er SC og du ikke merket noe forskjell vil jeg tro 'kristoffereide' er inne på problemet med jordingsfeil.

http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

Jeg tittet raskt på den Biltema teip-alufolien og den ser for meg ut som den er plastbelagt/forsterket.

Om det er riktig kan den bli noe kønete å jorde om man trenger teipe flere ved siden av hverandre eller skjøte.

Venter spent på rapport Castor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke gitartype og hvilke pickuper står i gitaren din? SC eller HB?

Om det er SC og du ikke merket noe forskjell vil jeg tro 'kristoffereide' er inne på problemet med jordingsfeil.

http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

Jeg tittet raskt på den Biltema teip-alufolien og den ser for meg ut som den er plastbelagt/forsterket.

Om det er riktig kan den bli noe kønete å jorde om man trenger teipe flere ved siden av hverandre eller skjøte.

Venter spent på rapport Castor

Neida, alt er knall. Den var skjermet godt nok fra før, uten at jeg visste det, og håpet med det på utrolig super forandringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg som er upresis. Jeg har to ruller med folieteip. En sånn dyr SteveMac- kobberteip med ledende lim, og en billig Biltemateip i alufolie. Gi meg litt tid, så skal jeg lage en kjapp test på om det er mulig å måle forskjell med et Fluke 23 multimeter.

Akkurat nå har jeg "knekt koden" på Debris´ EMG- mareritt, og vil lodde ferdig den først.

Er nok ubetydelig lite. Strøm velger alltid den letteste veien, og da folien ligger nærmere enn elektrnikken, vil signalet gå til jord. Både alu og kobber er svært gode ledere!

Ledende lim derimot, er veldig fint, da du slipper å lodde alt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.