Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Vrengproblem, '83 Tele


Schlackass

Anbefalte innlegg

Jeg har en Telecaster fra 1983. Den er fantastisk å spille på, passer meg helt perfekt! Clean-lyden er deilig, og den funker til crazy-fuzz også, f.eks fuzz factory.

Men!

Det har oppstått et problem. Vrenglyden jeg bruker i bandet er litt fucka. Jeg har en hard og skjærende mellomtone som ikke er særlig behagelig, og som jeg ikke blir kvitt. Nå lurer jeg på hvor problemet ligger.

Hovedvrengen er en ProCo Turbo RAT. Denne funka bra før, da jeg brukte en Peavey Wolfgang med humbuckere. Med Telecastern får jeg det ikke helt til å stemme ennå..

I bandet mitt trenger jeg en vrenglyd som er litt midt imellom. Ikke for tam, ikke for hard. Musikkstilen er en form for skranglete rock, med litt punk/indie whatever. Dere kan høre på http://www.myspace.com/jakobhaakonband, for å få en liten sans av musikkstilen ihvertfall.

På de sangene bruker jeg Peavey og Rat, men igjennom en TopHat amp. Selv bruker jeg en Carvin BelAir 212 kombo. Sikkert ikke mange som kjenner til den, men det er en ganske stilig amp. Rørene er EL-84. Jeg er svært fornøyd med clean-lyden, og den tar pedaler godt. Vrengkanalen er old-school. Det er tøft, men ikke det jeg leter etter. Utenom bandet jeg har snakka om, bruker jeg mye fuzz og eksperimenterer mye med alle slags effektpedaler.

Saken er at jeg vil bruke Telecasteren til skranglevreng, crazyfuzz og clean, men jeg har ikke penger til altfor mye nytt utstyr.

Jeg har tenkt en del tanker om hvordan jeg skal fikse dette:

- Ny vrengpedal. Her er det mye å velge mellom. Jeg vet ikke hva lyden jeg leter etter heter. Jeg har prøvd Zvex Box of Rock og Distortron i butikken. De var ganske kule, ihvertfall Distortron. Forslag?

- Ny bridge pickup. Den originale er veldig bright, men det er vel sånn det skal være på Tele.. Bruker alltid neck til clean, og er veldig fornøyd med det. Kanskje en moderne bridge pickup hadde hjulpet? Det er jo trist å bytte ut originaldeler, men jeg spiller ikke country.. Pickuper kan jeg veldig lite om. Hjelp.

- Ny amp. Dette er det dyreste alternativet, så jeg er ikke veldig lysten på det. Carvinen min er del av "vintage" serien, og passer kanskje ikke til det jeg spiller? Cleanen er magisk, men Tele og Rat skjærer seg ihvertfall. Takler andre effekter bra. Har hørt mye bra om Vintage 30 elementer også. Det står i Carvin-elementer som jeg vet lite om.. Hva anbefaler dere av amper?

Kan Gitarnorge hjelpe meg? <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ihvertfall at den ampen din ikke har stort å gjøre på en metal scene, men den skulle da være knall til ditt bruk.

Dessuten har jeg hørt at clean lyden er helt herlig på de ampene, så ville jo vært synd å kvitte seg med det! :)

Er enig i at det kan være litt leit å modifisere Tele'n din, og du kan selvfølgelig prøve litt andre pedaler.

Men er kanskje en ide å sjekke ut en Seymour Duncan Hot Rail til broen din?

Endret av HrBeLE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sant. Herlig clean.

Jeg er ikke imot å modifisere i det hele tatt. Ihvertfall ikke hvis det løser problemet mitt.

Seymour Duncan Hot Rails er notert. Hvordan er disse i forhold til Dimarzio rail-pickupene?

Håper flere av dere kan hjelpe meg her. Har jo sett at det er mange dyktige folk på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil kunne være mange pedaler som gjør jobben, men å kjøpe alle for å teste dem ut blir jo fort litt dyrt... Uansett hva folk foreslår er det gjerne basert på egne erfaringer, dvs en annen gitar og en annen amp enn det du har, så anbefalinger vil bare hjelpe et stykke på vei, dessverre.

Forslag: Prøv effektene i et multieffekt-brett og se hvilken vrengtype som "nærmer seg" den lyden du er ute etter, deretter kan du snevre inn søket etter riktig pedal. Jeg har en Vox Tonelab LE der det er mulig å skru av alle forsterkersimuleringer og kun kjøre effekter, og selv om dette er modellerte effekter gir de en viss pekepinn.

Du holder til i Stavanger, ikke sant? Hvis du vil, kan jeg ta med brettet så du får prøvd det med eget utstyr (og egne fingre :-) samt at jeg har noen vrengpedaler (Retro-Sonic 808 overdrive, Route 66, Artec Cooldrive). Sender deg PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.