Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengesett til 12-strenger akkustisk?


Balthazar

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en gammel 12-strenger akkustisk som jeg skulle skiftet strenger til. Jeg har kjøpt den brukt, og aner ikke hva slags strenger det er på den. Det er selvfølgelig stålstrenger. De fire tykkeste strengeparene består av en tykk og en tynn streng. De to tynneste består av to like tykke strenger. Gitaren heter Ibanez Performance.

Spørsmålet er altså hva slags strengetykkelser/sett jeg skal kjøpe? Jeg spiller lite akustisk, så jeg har ikke noen annen referanse, men tenker det er greit å ligge ca. midt i løypa hva tykkelse angår.

Gitaren er nå totalt ustemt (ubrukt i mange år), så hvordan stemmer man en 12-strenger?

[EDIT: redigerte litt for å klargjøre spørsmålet]

Endret av Balthazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fire tykkeste strengeparene består av en tykk og en tynn streng. (De fire øverste er E,A,D og G, der de tynne strengene er en oktav høyere.) De to tynneste består av to like tykke strenger. (H og E er to par med strenger der hvert par er stemt helt likt.)

Beklager, men det er litt vanskelig å forklare..

Om du ikke kan å stemme kan du kjøpe deg en stemmemaskin.

http://www.get-tuned.com/12_string_guitar_tuner.php

Endret av TheGibsonMan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fire tykkeste strengeparene består av en tykk og en tynn streng. (De fire øverste er E,A,D og G, der de tynne strengene er en oktav høyere.) De to tynneste består av to like tykke strenger. (H og E er to par med strenger der hvert par er stemt helt likt.)

Beklager, men det er litt vanskelig å forklare..

Om du ikke kan å stemme kan du kjøpe deg en stemmemaskin.

http://www.get-tuned.com/12_string_guitar_tuner.php

Hmmm... det ble jo krystallklart det! Jeg kan stemme, var bare usikker på om det var som du beskrev eller ikke. Det var det jeg gjetta.

Hovedgrunnen til å spørre var at jeg lurte på hva slags strengetykkelser jeg trenger for de fire "spesielle" strengene (de som er en oktav lysere enn hovedstrengen). Men nå ser jeg at det finnes egne sett for tolv strengers. Kanskje jeg skal gå for et sånt.

Endret av Balthazar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg ville gått for D'addario sine 12-strengers sett (EJ38). Bruker dem selv på min 12-strenger og er veldig fornøyd.

Der står også hver eneste strengetykkelse på baksiden

Tykkelsen er som følger på EJ38 (fra lyseste streng):

.010, .010, .014 .014, .023, .008, .030, .012, .039, .018, .047, .027

De strengene får du kjøpt løst i alle musikkbutikker med et ok strengeutvalg, og da trenger du ikke å bytte alle når en streng (vanligvis .008 og .0018 på min) ryker.

Og stemmingen har du jo funnet ut av, men kort fortalt er det jo oktaver på de 4 mørkeste strengeparrene (Mørk E + E en oktav over, mørk A + A en oktav over etc), mens de 2 lyseste strengeparrene klinger i samme tone i samme oktav. Elektronisk gitarstemmer er absolutt å anbefale på 12-strenger bare for å spare tid. 199kr for en stemmer er lite hvis du stemmer gitaren din 2 ganger i uka og sparer 3 minutter på det hver gang (ihvertfall i min bok). :D

Mvh

Morten Larsen

Backstage Musikk

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.