Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny akustisk m nylonstrenger


Bandreas

Anbefalte innlegg

Hei

Driver å titter rundt etter en ny akustisk gitar som jeg skal ha nylonstrenger på. Sliter litt med å finne gode nettsider der jeg kan søke/lete litt systematisk.

Er det noen som har en side eller tre å anbefale? Er begrenset med hva den lokale sjappa kan tilby.

Andre egne erfaringer med gode nylongitarer tas gjerne imot. Er beregnet for "koselig fingerspill og annen klimpring". Tror ikke jeg kommer til å bruke mer enn 3000 kr på dette, men vi får nå se :P

Og hvis jeg kan være kresen så liker jeg mørkt treverk, men jeg tror ikke jeg burde være så kresen.

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei.

Jeg har 2 forskjellige jeg vil anbefale deg sterkt. Forskjellen på dem går på hvilken lyd og spille-opplevelse du er ute etter. (og litt på pris)

Den første er Walden N550 - Utrolig god til klassisk musikk (og også leirbål-spilling). Har en fin og "rund" lyd og er laget med et tynt satinert treverk. Pga det tynne treverket tåler ikke gitaren noen slag eller skader, men så lenge du passer på den er det absolutt den klassiske gitaren jeg har vært borti i prisklassen som gir meste "klassisk" for pengene. Heltre lokk i gran, sarg og bunn i Sapele mahogny og gripebrett i indian rosewood. Koster rett over 2000kr. (veil 2300, du får de noe lavere) Evt går det an å gå opp til Walden N740 - Føles veldig lik spillemessig, men sarg og bunn er i African Mahogny som gir en litt annerledes klang og det er førstesortering på treverket. Koster rett over 3000kr, så er egentlig rett over budsjettet ditt, så anbefalingen er fortsatt N550. De siste 800 på budsjettetkan du bruke på en hardcase, eller spare til noe helt annet. Ukjent merke, men absolutt blant de flinkeste på å lage gitarer i prisklassen under 5000kr. Importøren er forøvrig Em Nordic som har agenturer som Hagström, Vox, Marshall etc, og de er veldig greie å ha med å gjøre mtp evt garantisaker etc (selv om det selvfølgelig går via butikken du kjøper det fra). http://www.waldenguitars.com/N550.html

Et annet tips er Alhambra 1C. Det er en håndbygget spansk gitar. Høyglanspolert med heltre lokk i ceder og mahogny i sarg og bunn, og gripebrett i Rosentre (med hals i Mahogny) Jeg bruker selv en alhambra 9C som konsertgitar (etter å ha oppgradert fra en 5p). Den har en litt skarpere og mer definert lyd og er også litt "raskere" å spille på. (akkurat sånn som man ser for seg når man tenker "spansk gitar"). Jeg har vært stor fan av Alhambra-gitarer helt siden jeg spilte på min første 5p for 6 år siden, og fant ut at jeg "måtte" bruke 12 000 på den. (cutaway, fishman problend etc gjør at prisen (6000kr) dobles, men det var det verdt). Listeprisen på 1c er 3500kr, og jeg kan ikke svare for hva andre gjør, men i butikken vår selger vi den fast litt lavere, så det er rett over budsjettet, men en fantastisk gitar. Importøren er Siv. Ing. Benum som vanligvis fokuserer på high-end studio og pa-utstyr, men som gjør en god jobb med importen av Alhambra. http://www.alhambrasl.com/

Man kan hevde at jeg er partisk siden det er disse gitarene vi profilerer på Backstage Musikk, men jeg vil vel hevde det er andre veien: Vi var rundt hos alle importørene i Norge for å prøvespille og plukke nye gitarer til butikken vi skulle starte. Det var mange bra å velge mellom, og i den laveste prisklassen på nylon-gitarer er Stagg-gitarer blant de beste (Stagg C546 har en veiledende pris på 1295kr, men vi velger å selge den fast for 795, og da er den best i den prisklassen.) deretter synes jeg Cataluña C81 gjør en god jobb i prisklassen rundt 1200kr før Walden (n350-n740) gjør en veldig ryddig jobb fra 1600kr opp til 3300kr. Over det er det Alhambra og Höfner som "floats my boat", men det er klart at når man kommer opp i prisklassen rundt 15 000 (alhambra 9C) så er det mange gitarbyggere som kan tilpasse gitarer etter dine spesielle behov. Jeg var bare heldig nok til at 9C passet min spillestil perfekt.

Morgan-gitarer er som nevn helt ok i forhold til pris, og de har mye å velge mellom. Vi solgte veldig mye Morgan i den gamle butikken vår. Etter å ha vært rundt hos importørene har vi valgt å ikke ha noen Morgan-gitarer på utstilling - rett og slett fordi vi alltid finner en i tilsvarende kvalitet til litt lavere pris fra en annen importør. Veldig mye hassle å forklare for kunder hvorfor vi har så mange forskjellige merker på nylon-gitarer, men det er et valg vi har gjort for å kunne si at "morten plukket ut denne gitaren fordi han liker den". Men du går skjelden helt feil med Morgan heller, så det er et helt ok og trygt valg.

Lykke til med valg av ny gitar, og bare si ifra hvis det er mer du lurer på!

@aslak: Jeg skal se på Alvaro-gitarer fremover nå. Takk for tipset. Hvis ingen driver med import av dem er det sansynligvis åpent for egenimport, og hvis det er skikkelig bra gitarer skal du ikke se bort ifra at vi tar dem inn i butikken, men sånt tar typisk et halvt år eller mer å få på plass, så da snakker vi nok 2010 tidligst.

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.