Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

[Bass] Trenger litt hjelp/tips


AXL

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke rørt fretlessen min så ofte de siste årene. Litt av problemet er at jeg ikke liker lyden eller oppsettet på den så veldig godt. Jeg tror første skritt i riktig retning er å bytte strenger. Jeg har flats (Roto tror jeg) på den nå, og denne bassen kler ikke flats spessielt godt. De låter for dødt, i tillegg er de altfor tykke for meg som vanligvis spiller 4str med relativt tynne strenger (denne har 5). Bør jeg behandle gripebrettet med noe (epoxy??) før jeg setter på rounds? Jeg får i såfall en proff til å gjøre det tror jeg.

**eventuelle alternativer til rounds eller flatwounds???** Jeg er åpen for forslag. Må komme som 5str, være tynne og ha tilnærmet lik lyd som roundwounds.

Andre issues jeg har med denne bassen:

*Oppsettet er forferdelig, strengene er for høye, halsen er for rett, og intonasjonen er ujevn fra streng til streng. Dette skal jeg klare å fikse selv tror jeg.

*Den eier ikke sustain. Særlig ikke H-strengen. Håper nye strenger hjelper, hvis ikke trengs det kreative forslag. Fatfinger? Bytte stolen? Er ikke så glad i den uansett. Lett å justere da.

*Det er alltid litt støy hvis jeg kommer borti pickupen (MM-type), uansett innstilling. Burde jeg få noen til å se på elektronikken? Jeg har litt lyst til å sette på en 'ramp', denne bassen skriker Gary Willis :lol:

*Tilbake til elektronikken. Trebånds EQ er ikke noe for meg. Det frister litt å evt. bytte pickup i samme slengen, kanskje til Nordstrand eller Duncan... gidder selvfølgelig ikke det hvis nye strenger hjelper betraktelig.

Sorry for lang og uoversiktelig post. Setter stor pris på innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde av bassen? :)

Jeg bruker DR HiBeams 40-60-80-100-120 på mine fretless-basser.

Før du begynner å endre på pickuper og elektronikk osv, så sørg for at instrumentet er skikkelig satt opp og ordentlig justert.

Hadde du bodd her i nærheten kunne du kommet innom en tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker DR HiBeams 40-60-80-100-120 på mine fretless-basser.

Høres perfekt ut, de jeg har nå er 45-65-85-105-130. Blir litt i meste laget. Men er ikke HiBeams av stål? Siden noen mener det sliter ekstra på båndene, er det ikke litt brutalt på fretless?

D'Addario-settet jeg bruker på 4str (45-100) har desverre også 130 h-streng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er like god den!!! Ingen som ser at det der er en Aria!!! :-)

Er det et ibenholt eller ebonol gripebrett? Da trenger du ikke bekymre deg for rounds. Dessuten er HiBeamsene ganske myke til å være rounds. Det er ingen ting å være redd for.

Når det gjelder oppsettet, så er det ikke så farlig om halsen er rett. Senk strengene litt og litt til det begynner å klirre. Sjekk ut om det klirrer jevnt hele veien eller om det klirrer mer øverst eller nederst på halsen. Det er en god pekepinn på hvordan halsen er. Den skal helst klirre jevnt hele veien. Klirrer det på midten er det mest sannsynlig at du har "bakover bøy", og klirrer det oppe og/eller nede har du for mye forover bøy.

At elektronikken støyer litt er ikke så uvanlig og heller ikke kritisk. Er det passiv elektronikk? Sjekk jordingen i tilfelle. Det skal ikke alltid så mye til. Dersom du ikke får jordet godt nok på stolen blir det gjerne støy når du er borti mikrofonen. Det du kan gjøre er at du løsner stolen (kan gjøres mens du likevel skifter strenger) og pusser med sandpapir slik at du får god kontakt metall mot metall på stolen. Noen ganger kan det at stolen er kromet være nok til at du får litt "ullen" kontakt, og dermed støy når du er borti polene på micen.

Du kan også bruke kobberteip og isolere hele kontrollrommet. Det beste er da om du setter en jordingskobling rett i skjermingen og kobler all jordingen dit. Men det er litt styr med det,... men husk ihvertfall på å jorde skjermingen om du beslutter å gjennomføre det. Og det ville selvsagt vært best å jorde ALT, inkludert pickup-utsparingen.

Når du har gjort dette, og forhåpentligvis fått bassen til å låte som du vil tørt (altså med bedre strenger og "riktig" oppsett og uten jordingsstøy), så gir du elektronikken en ny sjanse. Dersom det låter bra tørt men ikke som du ønsker det elektronisk, så prøver du med en god forsterker med en god EQ på. Lek med de forskjellige innstillingene. Dersom du fortsatt ikke får noen god lyd, kan det lønne seg med en ny mic. Dersom du nå får noe du liker, kan du prøve med en preamp i bassen.

Dersom den tørre lyden ikke er som du vil ha den..... så selger du den og kjøper deg en bedre bass. :-)

Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, HiBeams er stål. Drit i det alle sier. Med mindre du spiller timevis pr. dag, så går det årevis før du ser noe særlig merker. Jeg har hatt min fretless siden 1996, har brukt HiBeams hele tiden, og selv om den ikke er i bruk daglig lenger, så har det vært spilt mye på den. Det er merker etter strengene, men ikke noe annet enn det alltid kommer når metall gnurer mot treverk. Det er ikke "grøfter" som gjør det vanskelig å spille eller som påvirker lyden på noen måte.

Så ikke bekymre deg for det!

Du kan selvsagt bruke SunBeams, som er akkurat de samme strengene men med nikkel istedenfor stål. Litt varmere klang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bra svar! :)

I følge specs fra aria, så er det rosewood. Men jeg tror jeg sjekker ut sunbeams siden jeg er vant til nikkel. Stolen er ikke krommet, den har en ekkel "smoke" finish. Utrolig stygt! Skal sjekke det ut. Elektronikken er ikke som på jazzen min, der summer det litt hvis jeg ikke er borti strengene. Her bråker det hver gang jeg er borti pickupen. Elektronikken er aktiv (med bryter for passiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosewood holder bra det, også, med mindre du spiller VELDIG mye. Det høres jo ikke akkurat sånn ut :)

Nesten all støy i elektronikk forårsakes av dårlig jording. Så jeg ville forsøkt å gå over jordinga i bassen din først. Det er finish på stolen, så det kan hende at du må pusse litt av den vekk for å få skikkelig kontakt. Det må være jord mot jord. Det kan også være dårlig kontakt et annet sted i kretsen, også. Men i utgangspunktet leter du etter dårlig jording. Husk at hvis det er preampen som lager støyen vil den fortsatt være der selv om du bytter mic. Derfor er det viktig å finne ut hva som skal til for å fjerne støyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.