Web Analytics
Jump to content

Statocaster Mic

arildbt
 Share

Recommended Posts

Hei.

Har en Fender Stratocaster (Vintage-kopi) som jeg har tenkt å kjøpe nye mic`er til da jeg synes de som sitter på gitaren er for flat og "dau"!

Kanskje sette på bare 2 stk, bridge / middle da det er disse bare jeg bruker.

Spilller klassisk rock`n`roll (og balader).

Har sett på Seymour Duncan "Nashville series" og lurer på om noen kjenner til hvordan disse funker.

Tar Meget gjerne imot tips om andre mic`er og råd ang mitt "prosjekt" !

Mvh Arild

Jeg har en Strat som jeg har prøvd litt forskjellige pickuper i (bl.a. HH og HSS-oppsett), som jeg nå skal kjøre rent SSS-oppsett på igjen. Tenker da å sette inn EMG-SA aktive singlecoils, og en EMG-SA midboost. Noe jeg syns låter helt sjef :) Midboosten gjør at man kan få en tone som ligger mye nærmere humbuckere om man ønsker det, så det blir et veldig allsidig oppsett. Låter kanskje ikke så supervintage som det mange er ute etter, men for min del er det helt konge.

Jeg vil kanskje foreslå et sett med Bare Knuckle Slowhands

A microphone, sometimes colloquially called a mic or mike (pronounced /ˈmaɪk/), is an acoustic-to-electric transducer or sensor that converts sound into an electrical signal.

A pickup device acts as a transducer that captures mechanical vibrations (usually from suitably equipped stringed instruments such as the electric guitar, electric bass guitar or electric violin) and converts them to an electrical signal, which can be amplified and recorded.

wikipedia

Det er en forskjell..

Hei.

Har en Fender Stratocaster (Vintage-kopi) som jeg har tenkt å kjøpe nye mic`er til da jeg synes de som sitter på gitaren er for flat og "dau"!

Kanskje sette på bare 2 stk, bridge / middle da det er disse bare jeg bruker.

Spilller klassisk rock`n`roll (og balader).

Har sett på Seymour Duncan "Nashville series" og lurer på om noen kjenner til hvordan disse funker.

Tar Meget gjerne imot tips om andre mic`er og råd ang mitt "prosjekt" !

Mvh Arild

Hvilken Strat er dette snakk om? Og hvilke pu'er står i? (Vintage-kopi sier på en måte ikke så mye.) Kjekt å vite i forhold til hva du oppfatter som flatt og dødt. Hvilken type lyd er du ute etter?

Har du forresten prøvd å høydejustere pu'ene?

Gitaren er en reprodusert Vintage `62 Stratocaster fra 90-tallet!

Pickup`ene som står i er ikke merket med noe men betegnes i manualen som "the new Fender picups".(Singel Coils)

Bytta ut brigde`n med en Seymour Dunkan SSL-4 Quarter-Pound da jeg kjøpte gitaren og fikk litt mer "liv" i den, men jeg er ikke fornøyd med dette! Synes lyden er for "tåkete" og uklar, nesten kjedelig, om du forstår!

Jeg er ute etter en mer klar og spretten sound og også fyldigere!

Har justert som pokker og blir ikke fornøyd!

(Har en MesaBoogie så der er jeg nokså trygg!)

Hva er lydidealet da? Konkrete eksempler på gitarister du syns har fet Strat-lyd?

Med EMG-oppsettet jeg nevnte har du ihvertfall muligheten til å tweake skikkelig. Gleder meg som en gris til å få slengt det inn i min Strat :)

A microphone, sometimes colloquially called a mic or mike (pronounced /ˈmaɪk/), is an acoustic-to-electric transducer or sensor that converts sound into an electrical signal.

A pickup device acts as a transducer that captures mechanical vibrations (usually from suitably equipped stringed instruments such as the electric guitar, electric bass guitar or electric violin) and converts them to an electrical signal, which can be amplified and recorded.

wikipedia

Det er en forskjell..

Pickup

8a. The reception of light or sound waves for conversion to electrical impulses. b. The apparatus used for such reception

The American Heritage® Dictionary of the English Language: Fourth Edition. 2000

Microphone

An instrument that converts sound waves into an electric current, usually fed into an amplifier, a recorder, or a broadcast transmitter.

The American Heritage® Dictionary of the English Language: Fourth Edition. 2000

pick-up noun [C]

a device on an electrical musical instrument or a record player which causes sounds to be produced or made loud

Cambridge Advanced Learner's Dictionary

microphone

noun [C] (INFORMAL mike/mic)

a piece of equipment that you speak into to make your voice louder, or to record your voice or other sounds

Cambridge Advanced Learner's Dictionary

Forskjellen kommer an på kildene du benytter

Gitaren er en reprodusert Vintage `62 Stratocaster fra 90-tallet!

Pickup`ene som står i er ikke merket med noe men betegnes i manualen som "the new Fender picups".(Singel Coils)

Bytta ut brigde`n med en Seymour Dunkan SSL-4 Quarter-Pound da jeg kjøpte gitaren og fikk litt mer "liv" i den, men jeg er ikke fornøyd med dette! Synes lyden er for "tåkete" og uklar, nesten kjedelig, om du forstår!

Jeg er ute etter en mer klar og spretten sound og også fyldigere!

Har justert som pokker og blir ikke fornøyd!

(Har en MesaBoogie så der er jeg nokså trygg!)

Fenders egne Custom'69, eller fat '50s kunne kanskje vært en ide?