Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

En inspelningsdagbok..eller vad man nu ska kalla det?


Anbefalte innlegg

Hvis det er bare gitar du spiller inn akkurat nå, vil jeg anbefale deg å sette en kondensator mic. ut i rommet i tillegg til den du kjører på høytaleren. Disse sporene mikset sammen riktig, låter fett og fyldig.

Hej och tack för tipset. Jag hade egentligen tänkt att göra det men så blev det inte av, he, he. Jag tänkte även smälla upp en SM 57:a vid sidan av SM 58:an. Jag hade också planer på att splitta gitarrsignalen och köra en signal genom Marshallen och en signal genom Engl Screamern och spela in bägge samtidigt, den ena med SM 58 och den andra med en kondensatormick. Jag var också inne på tanken att köra en signal genom Marshallen och DI:a en signal för att kunna reampa senare.. men inget av detta blev heller av. Jag hade bara några timmar på mig att spela in medans frugan var på väninnebesök och var inte in the mood att experimentera :) . Jag har spelat in genom Marshallen och SM 58:an förut så jag vet att det fungerar så jag satsade helt enkelt på ett säkert kort, men du har helt klart rätt, jag borde ha gjort det :) . Jag glömde förresten att säga att gitarren spelas in hemma i lägenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvordan er akustikken i øvingslokalet? Er det et stort/lite rom, tre/murvegger, mange/ingen vinduer osv. Tar dere noen spesielle forhåndsregler med tanke på akustikk?

Hej, bra fråga. Lokalen är ganska stor, ca 30 kvm. Golvet är nästan helt täckt av heltäckningsmatta. På väggarna sitter det några såna akustikplattor och den ena kortsidan är nästan täckt av fönster som är förtäckta. Vi har inte tagit någon direkt hänsyn till akustiken under inspelningen, proffesionellt va :) . Det är egentligen bara trummorna som påverkas av ljudet i lokalen eftersom basen är lajjnad, gitarren är inspelad hemma hos mig och sången är inspelad hemma hos sångaren. Jo, förresten, några av körerna spelas in i lokalen men där tror jag inte att akustiken har så stor betydelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Några ljudklipp då..

Det här klippet är av trummorna utan effekter mm. Det enda jag har gjort är att panorera ut de olika kanalerna till sidorna och slarvmixat nivåerna på 30 sekunder, annars är det precis orört.

Knocking_Trummor omixade

http://www.soundclick.com/bands/default.cf...p;content=music

(Tusen tack, Tyrant :) ).

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej, nu har jag lastat upp ett till ljudklipp: Knocking_Mix1_192

http://www.soundclick.com/bands/default.cf...p;content=music

Jag har lagt körer och sologitarr på de flesta låtar och sångaren har lagt litt vokal. Han var inte helt nöjd så det här är inte den färdiga vokalen men ändå. Vad borde vi ändra på?

Till sologitarren (som inte är med i detta klippet) använde jag en Gibson Les Paul Standard, en Røde NT 1A, en Crybaby 535Q wah wah och en Engl Screamer combo.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe jeg tror at andre kan være ineresserte i, er hvordan det gikk med innspilling av de ulike instrumentene og vokalen.
.

Hej, glömde att svara på den frågan, beklagar. Hur tänker du? Vad vill du veta? Hur resultatet blev eller hur vi gjorde, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp, då har jag lagt till en hel sång på Soundklick.. 1 minut och 10 sekunder punkrock.

http://www.soundclick.com/bands/default.cf...p;content=music

Vad borde vi ändra på? Jag är inte helt nöjd med basljudet, det blev nåt fel vid inspelningen tror jag. Klag i vei, det är bättre att vi finner fel nu än efteråt :) .

Skål på er.

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Okej, det var ett tag sen sist. Det har varit litt lugnt med bandet under sommaren men här kommer en uppdatering. Vi upptäckte att det var något fel på basen (alltså på själva instrumentet) så vi måste spela in basen på nytt. Nu börjar vi väl så smått närma oss slutet tänker jag, men vi är fortfarande väldigt öppna för kommentarer som kan göra att slutresultatet blir bättre så bara klag om ni vill.

Ny sång uppladdad: Action speaks louder than words. . Det är såklart tänkt att volymen ska vara hög :) .

Endret av TUFFTUFFTUFF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken fungerer, og det låter vel som det skal. ;)

Ikke min sjanger, men lett å headbange til, og fin solo rundt 1:50. Særlig starten på soloen og der den fader ut var bra, samt oppbyggingen til refrenget rett etter soloen (roer litt ned). Syntes rett og slett låta var best fra 1:50 og ut til slutten. Mulig det er litt gjentagende tekst, men det er jo en del av sjangeren, så ikke nødvendigvis noe vits i å endre på det. Høres ut som en typisk låt som hører hjemme på gamle Blitz og Hausmania, og lydkvaliteten er god. :)

Hvorfor har du forresten merket musikken som "tradisjonal spanish" på soundclick? :P

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.