Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Studiomonitorer som PA


Anbefalte innlegg

Samboeren synger litt i brylluper, og hittil har det alltid vært i kirken så det har ikke vært behov for PA. Men til sommeren skal hun synge i en utendørs vielse. Vi har mic og preamp, men mangler PA. Jeg har et par aktive monitorer på 90 watt med kun 5" bass-/mellomtoneelement. Vil det være mulig å bruke disse, eller blir det alt for lite? Det er et ganske lite bryllup, og det virker ikke som det skal være noen andre instrumenter å overdøve, men det kreves vel litt volum når det er utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren synger litt i brylluper, og hittil har det alltid vært i kirken så det har ikke vært behov for PA. Men til sommeren skal hun synge i en utendørs vielse. Vi har mic og preamp, men mangler PA. Jeg har et par aktive monitorer på 90 watt med kun 5" bass-/mellomtoneelement. Vil det være mulig å bruke disse, eller blir det alt for lite? Det er et ganske lite bryllup, og det virker ikke som det skal være noen andre instrumenter å overdøve, men det kreves vel litt volum når det er utendørs.

Uten at jeg kjenner de monitorene du snakker om, vil jeg si at det blir for lite. Vil anbefale å bruke et par aktive kasser a la Mackie SRM 450 eller JBL EON.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det blir mye sterkere enn kun samboeren din. I motsetning til Audun vil jeg tro det er nok, om enn ikke for mye.

Tenker tilbake til gamle dagers "sanganlegg", og kan da ikke huske at vi flottet oss med mer effekt enn rundt 100 watt?

Hvis hun synger solo, så blir det da ikke veldig pent hvis de som hører på, hører kun PA- lyd direkte. Slik jeg ser det, bør man bruke forsterkningen til å understøtte stemmen til samboeren. Stort høyere enn det bør man ikke skru opp, men dette avhenger sikkert litt av sangstil og stemmefylde. Fyller hun en kirke greit uten mikrofon, er det da såpass sterkt i utgangspunktet at litt "støtte" burde være en bra løsning.

Det enkleste er vel å ta med utstyret ut, og prøvekjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Hun har ganske kraftig stemme, så i kirka har det gått veldig bra uten PA. Bør vel få på litt romklang i tillegg. Får høre hvordan det låter med reverb fra multieffektbrettet mitt.

Fint med tips ang. ikke for høy lyd fra PA. Får se om vi har mulighet til å teste det utendørs før vielsen. Det blir nok uansett uaktuelt å leie PA for vår del. Er vel kun for én eller to sanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at det blir mye sterkere enn kun samboeren din. I motsetning til Audun vil jeg tro det er nok, om enn ikke for mye.

Tenker tilbake til gamle dagers "sanganlegg", og kan da ikke huske at vi flottet oss med mer effekt enn rundt 100 watt?

Hvis hun synger solo, så blir det da ikke veldig pent hvis de som hører på, hører kun PA- lyd direkte. Slik jeg ser det, bør man bruke forsterkningen til å understøtte stemmen til samboeren. Stort høyere enn det bør man ikke skru opp, men dette avhenger sikkert litt av sangstil og stemmefylde. Fyller hun en kirke greit uten mikrofon, er det da såpass sterkt i utgangspunktet at litt "støtte" burde være en bra løsning.

Det enkleste er vel å ta med utstyret ut, og prøvekjøre.

Nå er det ikke watt-mengden jeg mener blir for lite, men snarere høytaler flate. Betviler ikke at monitorene trådstarter snakker om gir høy nok lyd, men spm. er om det blir pent?

Men som Castor sier. Ta det med ut og prøv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.