Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Konnis


Anbefalte innlegg

Heisann!

Tenkte at det var på tide Ã¥ lage en liten presentasjonstrÃ¥d her, har jo lurka rundt her en lang stund nÃ¥ (hvor lenge er det? snart et Ã¥r eller?) Er vel ogsÃ¥ noen av dere som vil vite hva slags fyr jeg egentlig er, høhø.

Okei, starter med the basics. 15 år gammel gitarist fra Asker. Startet å spille gitar i 8. klasse, da jeg plutselig følte behovet for å plukke opp min fars akustiske stålstrengsgitar, en Ibanez fra '77, etter å ha hatt gitar i musikktimene på skolen. Hvis jeg husker riktig, var det jaggu jenter som fikk tankene mine i retning mot gitarverdenen. Nuvel...

Jula samme år hadde jeg sterkt ønsket meg en akustisk gitar, med nylonstrenger. Den skulle være akustisk, ikke elektrisk! Mitt hode på den tiden tenkte vel at akustisk sjarmerte jentene mest, og jeg handlet deretter. Nå er jeg ikke lenger så ung og naiv, og setter metallen i fokus. B) Uansett, en noe spent Håkon gikk i retning juletreet men fant ingen store pakker liggende under treet. Hva var nå dette? Ingen gitar? Jaja, tenkte jeg, kanskje jeg egentlig ikke trengte gitar allikevel, og ble nesten innstilt på å gi opp gitardrømmene mine.

Kvelden kom, og gaveåpningen begynte. Da juletreet ikke lenger skjulte mange esker, så jeg en relativt lett en lure seg bak den noe klissete stammen. Jeg åpnet den opp, og fant en lapp. På lappen stod det noen instruksjoner, og jeg fulgte dem. Kort etterpå befant jeg meg i kjelleren, fant en nylonstrengsgitar i en bag inni klesskapet, og gitaristkarrieren min var et faktum. :wub:

Gikk på kurs for klassisk gitar, da det var dette jeg ønsket først. Her lærte jeg enkle grep, noen sanger og også litt melodier. "Jeg har fanget meg en mygg", ayone? Midt uti kurset fant jeg ut at dette med grep ikke var så interessant, og såvidt jeg husker så ønsket jeg å spille soloer, og ikke klassisk gitar. Etter dette kurset tror jeg at jeg la fra meg gitaren litt, er litt uklart på akkurat dette tidspennet (nyåret 2007). Derfor hopper vi videre til høsten...

Høsten '07. Begynnelsen av niendeklasse. En jente som får meg til å plukke opp gitaren. Rundt september så begynner jeg å spille gitar igjen, men nå foretrekker jeg stålstrengsgitaren framfor nylonstrengeren. Det gjør jeg den dag i dag og, bare så det er sagt. Lærte meg utrolig mye rart i løpet av denne tidsperioden, men må si at når jeg tok ned gitaren fra veggen var gjengangeren "Gerudo Valley" fra Zelda: Ocarina of Time. :D På denne tiden gikk jeg også med avisa, og tjente nok penger til å finansiere et kjøp av elektrisk gitar etterhvert. Rundt november bestemte jeg meg for å kjøpe en Epiphone Les Paul Standard, og en Cube 20X etter grundig research. "Kødder du, Gerudo Valley hele dagen?!?" var det jeg hørte fra storesøsteren min, men jeg mistet ikke motet. Utstyret ble bestilt! Men...

Gitaren viste seg å bli litt av et styr. Da jeg mottok det første eksemplaret var jeg i ekstase. Forsterkeren hadde ikke kommet ennå, men jeg satte meg med en gang ned og jammet litt blues. Dog, etter noen timer, la jeg merke til noe. En feil i lakken ved halsen, like ved pickupbryteren. Ganske dramatisk skade og, så etter mye om og men fikk jeg tomlet meg til å returnere gitaren. Fikk et nytt eksemplar i posten 3-4 dager etter, og denne hadde ingen lakkfeil. Denne hadde derimot en feil med bryteren, den var rett og slett skikkelig lealaus. Jeg ble jo litt lei meg, men returnerte denne og, og har nå i dag et eksemplar som fungerer feilfritt.

Jeg fortsatte å spille gitar utover julen og nyåret, og med anskaffelse av elgitar utvidet også min musikalske horisont seg. Før hørte jeg virkelig ikke på musikk, nå hadde jeg oppdaget Metallica. Endelig fikk jeg noen sanger å lære!

Gitarspillingen gikk litt i rykk og napp, noen perioder spilte jeg mye, andre perioder rørte jeg omtrent aldri noen av gitarene mine. Derfor tenker jeg at vi spoler til høsten '08...

Høsten '08. Starten av tiendeklasse. Jeg hadde blitt anerkjent som en av de som spilte gitar på skolen, greit nok. Jeg ville ha band! Dere finner kontaktannonsen min her på forumet fortsatt, haha. Uansett, jeg møtte på Olav (valO her på forumet), vi jamma, dette var gøy. Olav kjente en kar på skolen som spilte bass (Magnus, som forøvrig overrasket oss med trommeskills og), og vi dannet et band. Det var kun oss tre fra starten av, men nå ser det ut til at vi får inn en fjerdemann og. Så da blir det bra. Bare jeg får mannet meg opp til å bli vokkis så skal nok dette gå heidundranes bra.

Må bare ta et avsnitt her nå. Gud, så fort tiden har gått! Høres kanskje ut som en middelaldrende mann nå, men jøss. Det virker som om det var et par uker siden jeg møtte gutta for første gang. Men det er altså 4-5 måneder. Rart.

Uansett, i starten av '09 skulle jeg ha meg ny gitar (dere husker sikkert trådene mine...). Tidligere mente jeg at Les Paul var det eneste riktige og alt annet var for spisst, men den tanken gikk jeg fort vekk ifra jo lenger inn i metalverdenen jeg dukket. Ble nok også noe påvirket av Olav da, hoho. Uansett, rundt 10. januar kjøpte en en Ibanez RG av Ibanezer her på forumet. Er vel omtrent en av drømmegitarene. Jeg ønsket en Ibanez JPM i sort, og Ibanezer ga meg en. Til en fin pris også. Veldig bra gitar, mener jeg, ihvertfall.

Nå hadde jeg ny gitar, og ettersom jeg nå spilte aktivt i et band trengte jeg ny forsterker også. Disse trådene husker dere ihvertfall garantert. :D Ja, jeg endte på en Valveking. Helt grei forsterker, det må jeg si, men vet ikke om det var det beste valget for meg. Får se hva jeg gjør med denne senere.

Hva mer kan jeg si om historien min? Jo. Nå sitter jeg her og prøver å manne meg opp til å spille og synge på Sjøstrand natt til første mai, foran ungdommer fra mange, mange skoler i Asker. Varme opp for Karpe Diem og sånt standard shit. Selv har jeg ikke spilt live før, noen gang (helt seriøst), og syns det er veldig skummelt å tenke på å spille foran såpass mange folk. På den annen side, er det også en utrolig spennende tanke, og det virker veldig morsomt. Men, jeg må tross alt "lære" meg å synge, vi må øve inn noen coverlåter ordentlig og bli skikkelig ferdig med en av sangene våre på 3 uker for å kunne stille opp, mener jeg... men med litt håp går vel dette og.

Jo, jeg spiller altså i et metalband. Vi har vel et par låter, men ingen av disse er helt ferdige. Inspirasjon for bandet er Metallica, Megadeth, Porcupine Tree, Tool, Muse, The Sword, Saviours ++. Sjangeren vår er mer spesifikt thrash metal/stoner metal/alternative metal, tenker jeg.

Ja, kan ta en liten oppramsing av utstyret mitt, da.

Gitarer:

Morgan akustisk, nylonstrengs

Ibanez akustisk fra '77, stålstrengs

Epiphone Les Paul Standard, Ebony

Ibanez RG 520IX

Forsterkere:

Roland Cube 20X

Peavey Valveking 112

Effekter:

Dunlop Crybaby, vanlig

BOSS Metal Zone

Digitech Bad Monkey

Diverse:

Tortex 0.88mm, 1.00mm og Gator-plektere (alle fra Dunlop)

Supreme kabler (eller noe. Kosta 150kr for en 1,5m kabel på Imerslund, tror jeg :P)

Levy's bomullsreim

Ernie Ball nylonreim

Strap loks (disse sorte skivene, vet dere)

GAS-liste:

Edwards/ESP/LTD Explorer Gibson Explorer, sort med hvitt plekterbrett HAR IKKE

Peavey 6505 HAR IKKE

Laney Pro Tube HAR IKKE

TB-6 til Ibanezen HAR

Så nå vet dere litt om meg. Skrev det jeg kom på i farten, bare spør om dere lurer på noe, så kan jeg svare. :)

(Og ja, dette ble sannsynligvis forumets lengste presentasjonspost :ninja:)

EDIT: Okei, jeg ble litt irettesatt av Olav nå nettopp. Selv har jeg kun hørt et par sanger av Megadeth, men han er blodfan. Så det er hans inspirasjonskilde som er Megadeth, vi bare jammer litt av dem på øving (siden det stort sett er det han spiller :D)

Endret av Konnis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin presentasjon! Og den var lang og ja! :lol:

Jeg må si meg enig i mimringsavsnittet ditt... Det har faktisk vært en stund siden første lille jam.

Jeg føler meg beæret over at jeg har påvirket deg til å velge en så fin Ibanez som du har nå :)

Og sjøstrand blir fett, Håkon! Jeg har ikke allverdens sceneerfaring selv, men den lille tiden av mitt liv jeg har tilbrakt på en scene har kanskje vært noe av den beste og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen!

Hehe, neida... Men fin historie. Godt fortalt. Likte delen om Gerudo Valley, og hvordan Link der gikk fra å være en uglesett fiende, til å bli en anerkjent helt som de slipper videre til ørkentempelet, og... No, wait...

Endret av Eivind August
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Må bare bumpe og si at første sceneopptreden er over. Musikkframføring, Wherever I May Roam og Joker and the Thief stod på lista. Gøy å spille soloer med Metal Zone rett i PA, uten lyd i monitor, eller lyd ut mot publikum :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.