Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Eksternt høytallerkab.


jonta

Anbefalte innlegg

Jeg har en Roland Bolt-60 m. uttak for ekstern høtt. Men det stÃ¥r ikke noe om ohm pÃ¥ uttaket. Orginal høtt. (Roland) har jeg mÃ¥lt til 8 ohm.

Så, kobler jeg til en 12" på 8 ohm, denne vil vel da bli paralellkoblet med orginalhøytt. og da er vi nede i 4 ohm. Har jeg et problem da tro?

Det er vel ikke meningen at man bare kan koble på 16 ohm cabinetter? :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner manualen til forsterkeren ved et enkelt google søk. http://bolt60.no.sapo.pt/index.html Denne fortalte meg at du kan tilkoble et eksternt kabinett pÃ¥ 8 ohm og over for bruk sammen med den innebygde høyttaleren.

Hvor følsom en forsterker er for variasjoner/lav/høy impedanse på last er avhengig av hvordan ting er dimensjonert og konstruert. Sier de at forsterkerens utgangstrinn tåler en last på nominelt 4-8 ohm så gjør den nok det. De har gjerne større orden i sysakene enn selv den mest rigorøse "ordenstysker" disse japanske ingeniørene :D

Du må huske at uansett hva du kobler til av kabinetter (på 8 ohm og over) så vil den nominelle lastmotstanden alltid bli liggende mellom 4 og 8 ohm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Utrolig hva du finner!

Har prøvet på Roland, men den er selvførgelig for gammel. Og du har rett 8 ohm for ext. høytt. (skal skrive det på uttaket med en gang) Og det er en 82+ jeg har, siden de andre ikke har uttak for ext. høytt. Skal ta og skrive ut denne manualen, skulle nesten hatt fargeblekk så gulfargen på de gamle papirene kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå maser jeg fælt på dere, men bare et spørsmål til.....

Hvis jeg kobler til et 16 ohm kabinett (1x12" eller 2x12") vi l jeg da få stor volumforskjell mellom orginalhøytt. (8 ohm) og det externe kabinettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger helt om hvilken grunnfølsomhet elementet i forsterkeren og det/de i kabinettet du kobler til har. Det er altså ikke noe fasitsvar på dette, da ulike elementers følsomhet varierer i langt større grad enn forskjellene du teoretisk vil oppnå hvis alle elementene var like.

Det er altså bare å prøve.. Hvis du ikke liker resultatet kan du jo vurdere å koble ut det innebygde elementet i forsterkeren helt (bare pass på at kabinettet du kobler til ligger i det anbefalte 4-8 ohm området)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.