Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

maple eller rosewood?


Gjest Peavey

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere spiller. Jeg berører knapt gripebrettet når jeg spiller. Mulig jeg spiller med forholdsvis høye bånd, men jeg kjenner ikke forskjell på treverk.

Det er mye voodoo innenfor gitarutstyr og jeg har møtt mange mennesker som har sverget på at de kan kjenne forskjeller på all verdens ting, men i en blindtest er det sjeldent noen klarer å skille på noe som helst... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvordan dere spiller. Jeg berører knapt gripebrettet når jeg spiller. Mulig jeg spiller med forholdsvis høye bånd, men jeg kjenner ikke forskjell på treverk.

Det er mye voodoo innenfor gitarutstyr og jeg har møtt mange mennesker som har sverget på at de kan kjenne forskjeller på all verdens ting, men i en blindtest er det sjeldent noen klarer å skille på noe som helst... ;)

Fiffig..

Jeg er muligens ikke teknisk god nok, eller har alt for lave frets og for lav strengehøyde til at strengene ikke er i kontakt med gripebrettet. Men for meg er det stor forskjell på lakkert lønn og ubehandlet rosewood.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, lakk og ubehandlet bør man kjenne. Tviler sterkt på at det har noe med teknikk å gjøre, men lavere strenger/bånd vil jo føre til at de er lettere for å presse fingeren ned til gripebrettet.

Ikke alle gripebrett i lønn har glanslakk som Fender. Voks er vel også et alternativ.

(Regner med du ikke mente ordrett det du skrev.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle gripebrett i lønn har glanslakk som Fender. Voks er vel også et alternativ.

Jo, jeg hadde en hals med tynn satinlakk men jeg synes også følelsen på det gripebrettet var helt forskjellig fra rosewood. Voks er vel ikke så vanlig på "produksjonslinje" gitarer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg hadde en hals med tynn satinlakk men jeg synes også følelsen på det gripebrettet var helt forskjellig fra rosewood. Voks er vel ikke så vanlig på "produksjonslinje" gitarer ?

Mulig det er forbehold litt mer håndlagde modeller. Nå er jeg så heldig å ha foretrukket gamle gitarer, og etter 15-20 år med heftig bruk er det ofte lite lakk igjen. Har blitt mye rosentre i det siste, uten noen spesifikk grunn. Så nå kommer det to på rappen med lønn, uten noen spesifikk grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.