Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Stemming..hjelp


Insahn

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny i gitar, kjøpte meg nettop en fender squier , cube 15 noe og en korg ga-30 stemmemaskin, problemet er: hvilken innstillingen skal jeg ha på stemme maskinen? skal den stå på bass eller guitar? og når jeg stemmer skal jeg holde inne noen av strengene? noen andre ting jeg må tenke på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du stemmer en vanlig el-gitar med 6 strenger, skal den stå på guitar. Du slår ann strengen (den skal være åpen) til det står E på den tykkeste, A på den nest tykkeste, D på den nest nest tykkeste, G også kommer B eller H på den nest siste, og til slutt kommer den tynne, der skal det stå e. Håper dette hjalp.

Velkommen forresten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Insahn og velkommen. Hyggelig med nye medlemmer. Grattis med nytt utstyr også.

Anng. stemmemaskinen så skal den stå på Gitar (6 strenger), og stilles inn på at en A note er 440 Hz. (Dette er jo ikke helt lett å svare på uten at du gir oss de forskjellige mulighetene men). Når du stemmer gitaren med tuneren skal du spille åpen streng (men det gjør egentlig ingenting om du presser strengene hvis du da spiller samme note som åpen streng... men bry deg ikke med det nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også tall foran bokstavene, f.eks 5A osv, det gjør vel ikke noe, eller?

Det er riktig. Sett ovenfra når du sitter med gitaren på fanget... slik:

6E

5A

4D

3G

2H (eller B på englesk, som jeg selv foretrekker å kalle det, men på norsk heter det H)

1E (lys E, to oktaver høyere enn den mørke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.