Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Justering Av Hals Og Strenghøyde På Carvin Ultra V


king kerry

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en Carvin Ultra V som jeg ikke er helt komfortabel med om dagen. Den har lugget på "tørk" en stund da jeg ikke har spilt veldig mye på en god stund. Nå er den fisket frem fra kofferten og jeg synes den har endret seg en del, eller så har jeg endret meg en del.

Først og fremst synes jeg strenghøyden er for stor. Har forsøkt å endre dette, men opplever skurr selv om jeg fortsatt synes strenghøyden er for stor. Har lagt ved noen bilder av ikke veldig god kvalitet som kanskje gir et inntrykk.

Lurer på om jeg må justere truss rod siden det er svai i halsen. Det skal vel være litt svai, men synes det ble skurr mot båndene på en ganske høy strenghøyde. Jeg justerte kun på de to skruene som brigde er festet til (bilde). Bildene viser halsen, men var vanskelig å få en god vinkel på kameraet for å fange opp et godt bilde av svaien. Likevel viser det svai i halsen på bildene. Kanskje noen med litt erfaring klarer å se? Ene bildet viser vinkelen på brigde. Er den riktig?

Har aldri holdt stort på med justering av gitarer. Gitaren det er snakk om her har vært inne til justering et par ganger, men de gangene synes jeg ikke det var nevneverdig stor forskjell på spillbarhet før og etter justering. Er eventuel justering av hals og bridge noe en teknikker bør gjøre? I så fall lurer jeg på om noen kan anbefale noen i Bergen som har roen på dette.

Ta en titt på bildene og kommenter om dere ser noe som kan endres på.

Mvh

André

post-4242-1211202032_thumb.jpg

post-4242-1211202040_thumb.jpg

post-4242-1211202045_thumb.jpg

post-4242-1211202050_thumb.jpg

post-4242-1211202054_thumb.jpg

post-4242-1211202062_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juster fjærene under wilkinsonen. De har tydelig blitt slakke.

Strammer du de litt vil broa legge seg, og strengehøyden bli lavere.

Hvis dette ikke fungerer så kan du prøve å skru til truss-roden, eller la noen med erfaring gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra bildene, så ser man jo at halsen har en svai.. Jeg ville da tro at den skal være rett, og ikke være noe svai på ? du sier : "Det skal vel være litt svai"

Også ser jeg på tremolon, og den er vell instilt feil? Etter hva jeg har skjønt fra tidlige tremolo skal stolen være vannrett, og ikke en "oppover bakke"...

Det er ikke enkelt å tukle med dette selv, og det er vell enklest å levere den inn til en sjappe, og si konkret hva som er "galt", og hvordan du vil ha gitaren.. Så kanskje det hjelper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Jeg var kanskje ikke presis nok med hva jeg ville frem til med gitaren, men det er å få lavere strenghøyde uten klirr/skurr av strenger som slår i båndene. Sånn strenghøyden er når, er gitaren ubehagelig å spille på.

Har sett litt instruksjonsvideoer på youtube og lest noen artikler angående justering av strenghøyde og truss rod. Ang Truss rod sier de fleste at målet er å få en flat hals, eventuelt en liten svai innover på midten. Et mål som ble brukt for en noen lunde strenghøyde var å putte en dime (mynt) under strengen i 12 bånd og justere ned til strengen lå på mynten. En dime er ca 1,3 mm tykk. Justerte selv ned til dette, og resultatet var klirr og skurr over hele.

Skal forsøke å justere fjærene under wilkinson og se hva resultatet blir.

Mvh

André

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du slakke strenger på gitaren?

Nei, vil ikke si de er slakk.

Strammet opp fjærene på tremoloen sånn at den fikk en en normal posisjon igjen. Måtte da også stille opp høyden på strengene igjen siden det ble klirr/skurr. Alt i alt har oppstramming av fjær og justering av strenghøyde gjort gitaren mer spillbar enn den var for noen dager siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.