Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Programmere trommer


Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd å lage noen backingtracks fra Guitar Pro-filer. Har prøvd å justere trommene en del, men jeg trenger noen kommentarer på hva jeg bør gjøre med de forskjellige trommene for å få det til å låte best mulig. Om jeg f.eks bør endre volumet på noen av trommene, eller om det er noen som bør filtreres osv.

Har laget et trommesett i Battery, der jeg prøvde å kombinere direkte-micer og rom-micer. Backingtrackene ligger her:

http://folk.ntnu.no/espenta/bt.html

Fint med kommentarer på basslyden også, men vet ikke hvor mye jeg får justert på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må inn og skape mer liv i trommene. Dette er dødskjedelig og rett frem. HVordan spiller en trommis? SPiller han like hardt på hvert slag? Nei

Så på annenhvert slag på hihat lar du annenhvert slag være sterkt, og annethvert 30-40 prosent svakere i lydstyrke. Da oppnå¨r du litt mer feel.

OG når du har en har f.eks et brekk på trommene så lar du første slaget være sterkt, og de neste lar du være svakt, og så i stigende styrke frem til det siste som er like sterkt som det første. Da gjenskaper du litt hvordan trommiser spiller

Og nå så jeg at det var DET su sannsynligvis spurte om i en annen post rett under her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde bruke en sequencer og mikse trommene... legge på kompressor, litt EQ og panne dem riktig,

panning da legger man lyden av div trommer slik man sitter og spiller det.... ride til vestre, skarp en smule til høyere, hi.hat til øyere osv.

kompressor er et must!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt veldig mye dårligere trommeprogrammering enn dette, men som tHeMuTh|n sier så mangler du dynamikk. Hihat er høy og lav på hvert andre slag, og ellers så bør det være en liten variasjon i alle de andre slagene også. To etterfølgende basstrommeslag feks bør ikke være like.

Prøv også å få inn noen svake ghost-slag på skarpen her og der, det skaper ofte litt mer liv. Trenger ikke å høres, men de må merkes. Skal ikke tenke over at dem er der, men du skal føle at noe mangler hvis de blir borte.

Noen steder bør du også tenke litt som en trommis, og hva som fysisk er mulig å få til med de to armene og føttene han har. Stort sett har du fått dette bra.

En annen viktig ting er trommelydene dine. De suger rett og slett. Du burde ha hatt noen trommer med fler layer. Dvs at hvis du senker volumet på ei tromme så velges det en sample som er spilt inn lavere (ikke samme sample med lavere volum). Hvis du endrer volum litt over hele låta så får du masse forkjellige samples, og det vil ikke høres så statisk ut. Sjekk feks ut demoene til Drumkit from Hell: http://www.toontrack.com/demos.shtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Er klar over det med velocity som tHeMuTh|n sier her, men har nå bare laget et drum map som passer direkte mellom Microsoft midi og Drumkit From Hell, og importert midi-filer direkte fra Guitar Pro. Så jeg har ikke programmert noe særlig av trommene selv. Fant ikke ut åssen jeg endrer velocity i Guitar Pro, men vet åssen jeg gjør det i Cubase. Har bare ikke tatt hver sang så nøye enda.

Det jeg lurer mest på er selve trommelyden. Skal prøve meg litt fram med kompressor og se hvordan det går. Noen av lydene var pannet allerede, men skal prøve litt mer. Skal f.eks crash pannes til venstre?

Det er faktisk Drumkit From Hell som blir brukt, og det er forskjellige layers. Så ved lavere velocity blir en sample med svakere slag spilt av. Problemet er nok kanskje at i flere sangene er det ikke justert velocity i det hele tatt. Så all den positive kritikken fra perottol går til de som har programmert trommene. ;) Jeg har bare prøvd å lage et drum map og et drum kit så jeg kan enkelt få bedre trommelyd enn Microsoft midi.

Har prøvd å bruke høypass-filter på tammene (det det heter på norsk?), siden jeg syns det var for mye bass på de, men det er egentlig hvordan jeg skal justere EQ og volum jeg lurer mest på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hør på den sangen jeg posta da! er egentlig ganske vansklig og høre at dette er programmerte trommer..

etter første igjenomm høring... men man hører det hvis man hører veldig nøye...

på den sangen er det bare Kompressor og EQ på trommene

men ikke... ikke miks trommene uten hele gitar sopret ogsså... du må mikse dem sammen..

høres trommene kule ut avleine... høres det mest sanynlig crap ut sammen med gitar og det andre..

Endret av Tearjack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg villa ha tatt vekk reverben... det høres ikke bra ut... heller legg på delay.. men veldig veldig lite... under 50ms tror jeg det var..

og crashen burde være på høyere side

hvis du hører litt på proffe mikser så ligger cymbalene ganske lavt i lyd bilde...

Endret av Tearjack
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Tok bort reverben nå og flytta crashen. Skrudde også ned cymbalene noe. Fikk ikke til med delay. Prøvde veldig kort delay tid og lite wet/dry-forhold, men det hørtes ikke bra ut.

Syns hvertfall det høres en god del bedre ut nå enn i utgangspunktet. Spørs om jeg gidder å justere velocity på alle backing trackene. Er jo egentlig bare for å ha noe og spille gitar til. Men hvis jeg skal spille inn noe skikkelig, vil jeg nok gjøre ting litt mer nøye.

Hørtes bra ut de trommene på sangen deres Tearjack. Hadde aldri tenkt over at de var programmert hvertfall.

Den nyeste versjonen av Fortunate Son ligger ute nå, hvis noen vil kommentere:

http://folk.ntnu.no/espenta/lyd/bt/fortunate_son_ny.mp3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det låter ikke spesielt bra for å si det mildt.

Du gjør en av de mest vanlige tabbene: altfor, ALTFOR mye basstromme. Det låter ikke slik i virkeligheten. Dessuten er de skarpromme rullene utrolig fæle. alt er like sterkt. Veldig tydelig at dette er programert. Like menneskelig som R2D2

dessverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Kan nok kanskje være enig i det med basstromma. Har ikke justert volumet på noen av trommene. Bruker bare det forhåndsinnstilte volumet på Battery-kitet. Regnet med at det var justert sånn det skulle være, siden alt er satt til bestemte nivåer. Får se litt på det.

Men syns du ikke det hjalp med justering av velocity og litt kompressor? Var egentlig ganske fornøyd nå jeg. Hehe. Problemet er nok at jeg aldri har lyttet til trommer alene. Tenker aldri spesielt over trommelyden når jeg hører på musikk heller, så jeg syns det er vanskelig å skulle begynne å justere det selv.

Hvordan bør jeg gjøre de skarptromme-rullene for å få et til å høre mer menneskelig ut?

tok bort quote jeg. Ikke noe poeng i å quote et innlegg som ligger rett over når du svarer på hele liksom -tHeMuTh|n :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får brekkene til å høres mer menneskelige ut? Les følgende om igjen: :)

OG når du har en har f.eks et brekk på trommene så lar du første slaget være sterkt, og de neste lar du være svakt, og så i stigende styrke frem til det siste som er like sterkt som det første. Da gjenskaper du litt hvordan trommiser spiller

Ditt neste spørsmål:

Men syns du ikke det hjalp med justering av velocity og litt kompressor?

Poenget med kompressor er at det JEVNER UT nivåene ikke sant? Så hvis du først har gjort f.eks hi hat'en slik som flere av oss har forslått tidligere i tråden (altså sterk, svak, sterk svak osv osv), for SÅ å bruke kompressor for å utjevne dette igjen, ja da er du jo tilbake til utganskpunktet :)

skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.