Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Spørsmål rundt forsterker+kabinett


Adrian1408

Anbefalte innlegg

Jeg er helt ny på dette med rørforsterker og kabinett og prøver å lære meg the basics så jeg kan forsikre meg om at spillesteder har riktig kabinett når jeg kun har med forsterkeren

Har en marshall dsl100 på 100 watt. Jeg har forstått det slik at kabinettet helst skal være minst dobbelt så mange watt som forsterkeren så man har nok å gå på. Men jeg har også muligheten til å kjøre forsterkeren på 50 watt, vil dette da bli det samme som å bare ha en vanlig 50 watt forsterker slik at et kabinett på 100watt skal være i orden når jeg har forsterkeren på 50 watt?

Har antall høytalere i kabinettet noe å si så lenge den kombinerte watten i kabinettet er dobbelt så mye som forsterkeren, altså vil et 1x12  eller 2x12 kabinett være greit så lenge kabinettet totalt har høy nok watt?

Mono/stereo kabinett. Hva er hensikten med å sette et kabinett på stereo? Er det for å kunne bruke 2 forsterkere på ett kabinett? Eller for å koble flere kabinetter til samme forsterker? Skulle gjerne visst litt rundt det.

Skulle gjerne hatt en liten innføring i dette med Ohm også, hvordan skal ting kobles sammen, eventuelt andre ting å tenke på

Har prøvd å titte litt på YouTube og lest på litt engelske sider men blir liksom ikke helt klok på det. Håper nok kan gi meg det inn med teskje så jeg lærer dette her:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil hjelpe å gire ned effekten til 50W. 

Dette med lyd og effekt er ikke "rett frem" med ohms lov, da lyden kan variere ulinjert fra styrken på forsterkeren i forskjellige frekvenser. Det er derfor 50W forsterker, kan levere mer ut på høyttaleren enn 50% i visse frekvenser.

Men det er helt innenfor å ta den "enkle" utgaven bare for å være på den sikre siden og ikke overtenke for mye.

- 2x effekt på høyttaler av forsterker er et godt utgangspunkt. 
- Det har mye å si hvor mange høyttalere du har i kabinett, da du fordeler lasten på flere høyttalere 
- Forskjellige høyttalere har forskjellig styrke. Jeg kjører Marshall JVM i et Framus 212 V30 kabinett på 120W (60W per høyttaler). 
- Noen kjører stereo-sluttrinn i et stereo kabinett, andre kjører to forskjerkere i stereo på grunn av effekter, eller for å blende to lyder inn i en. For eksempel - blender du en Marshall JVM med en Mesa Boogie Mark V, så blender du to ganske forskjellige lyder for å få et unikt karakter (Rabea Massaad har et par video på dette på YouTube).

 

Jeg solgte nylig en ENGL Powerball med et stereo-kabinett, den hadde meget gode instrukser som beskriver mulighetene med stereo. 

Personlig har jeg hatt det meste, og falt på at 50W er mer enn nok på rørforsterkere, og at 2x12 er mer enn nok lyd, og samtidig ikke for lite. For meg er det en perfekt kombinasjon.. Skulle helst hatt en lunch amp i tillegg.(ENGl Fireball 25, eller Mesa Mark V 25)

image.png.c213de8a2c00dcd79dc458764cdd1dfe.png

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.