Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Iron Gear blues Engine Humbuckere


vim

Anbefalte innlegg

Har testet litt diverse i min nyervervede SG, og tenkte å dele et par ord om det foreløpige valget - Iron Gear Blues Engines.
Det blir tredje gitaren jeg setter disse i nå.

Så langt har jeg i SG'en prøvd:
1) de originale '61 pickupene, 2) SD 59, 3) Monty's PAF, 4) PRS 245, 5) BKN The Mule og 5) Blues Engines.
I tillegg har jeg vel erindringer om et tyvetalls "PAF varianter" de siste 10 år med forskjellige Les Pauls. All time favoritter er for øvrig Monty's, OX4 og sist nå The Mule. 
Konklusjonene har vel vært noe sånt: 1) OK, men til tross for lav output, litt harde i toppen. 2) Litt som Gibsons '61, men noe tøffere i trynet og litt mer oppløst topp. 3) Fantastisk low-wind PAF vintage goodness! Kunne kanskje hatt ørlitegrann mer kjøtt på benet i en SG. Perfekte i LP. 4) Rimelig pickup plukket ut av en PRS Bernie Marsden SE. Mye høyere output. Varme og vellydende, men ikke all verdens sofistikerte. gøy, men ikke noe å ha i en SG for min del. 5) Utrolig bra pickup. "Vintage PAF" med relativt lav output, men hakket mer varme enn Montys. Klar topp-3 på listen over PAF inspirerte pickuper jeg har testet.

Og så 5) da:
Iron Gear Blues Engine ser på tekniske specs ut til å være sterkt inspirert av The Mule: Alnico IV, 42 AWG Enamel wire og 8,6/7,4 kOhm (The mule er 8,4/7,3kOhm).
De ser strålende ut, med fine nickel cover. Kunne tenkt meg vintage wire (som på de je ghar fra før), men de har visst nå 4-leders plastkabel. Det får gå :)
Lydmessig er de helt ekstremt like The Mule og jeg ville aldri i verden klart å skille de fra hverandre i en blindtest.
Passe lav output for blues og bluesrock og vakker clean. Halspickupen blir aldri basstung og grøtete. I bridge, er de i den typiske "Tele på stereoider"-gata, som en del andre lavoutput "PAF" kloner.
Det er behagelig topp, som er klar og tydelig, men ikke på langt nær så hard som Gibsons mange Burstbucker/61/490/498 varianter jeg har testet. Flott strengeseparasjon også. 
Bryr man seg når trommisen kommer inn og ødelegger lydbildet? Neppe, men det betyr masse når man sitter i mancaven og nerder :
)

Blues Engine låter ikke varmt, men heller ikke ubehagelig skarpt.

Pris: drøyt 800,- hjem i postkassen. Selger pleier å være grei med tollvennlig merking av pakken.
Kvalitet: Jeg hadde bestemt meg for å kjøpe The Mule og evt. veksle mellom Monty's i Les Paulen og disse. Nå blir det et nytt sett Iron Gear istedet, da det for meg er minst 95% av lyden til 25% av prisen.

IronGear-Blues-Engine.jpg

  • Liker 9
  • Takker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.