Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan lage backing tracks for live-bruk?


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg tenkte se på muligheten for å spille live med kun meg selv på gitar og vokal, og resten av lydbildet ferdig programmert som en type backing track. Typiske ting jeg vil trenge ferdig programmert er trommer, bass, piano, og eventuel andre ting ved behov. Vanskelig å si nøyaktig hva slags sound jeg er ute etter, men blir vel i krysningspunktety mellom lett rock og type elekronika.

Har tidligere bruk Reason og Cubase for å lage og spille inn musikk, og regner med at disse vil kunne gjøre nytten. Men jeg ser for meg at disse verktøyene kanskje er mest egnet for studiobruk, og ikke så mye for live-bruk.

Så spørsmålet mitt er: Hva slags setup pleier man å bruke for backing live?

Mvh Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre følgende:

Eksport ut alle låtene dine via Batch export. Så får du muligheten til å styre mixen litt live. Ha alt som audio. Da minsker du muligheten for en datamaskin skal gå varm og gi eventuelle bugs.

Om du skal bruke denne løsningen trenger du muligens ett lydkort med 2 stereo utganger, slik at du kan ha ett klikk på øret der hvor du skal spille "uten bandet"

Om du ikke har planer om å spille noe sted helt alene (over lengre tid vel og merke) kan du klare deg med ett lydkort med en stereoutgang.

Så skjemaet ditt blir:

Data -> Lydkort stereo 1 -> DI -> Mixer

Data -> Lydkort stereo 2 -> Øreplugg

Dersom du bruker opptellingen hørbar for publikum kan du droppe ørepluggen og bare spille over det du har i monitoren din.

Når dette er sagt så er det vanlig at folk bruker enkle avspillere. Har sett at folk bruker alt fra Windows mediaplayer til lydmoduler og synther. Det er vel egentlig bare å få lyden ut på "billigst og enklest måte" for å si det kynisk. Så har du en data og cubase/reason så ville jeg brukt det fremfor å kjøpe noe nytt utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.