Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

"Hjemmestudio" - nybegynner


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Har seg sånn at kreativiteten som oftest sniker seg inn i de sene nattetimer, og andre forferdelige tidspunkt. Når jeg kommer på øving har jeg som oftest glemt riffa, og det blir bare et mer og mer kjent faktum at ting jeg lager plutselig forsvinner fra minnet. Tenkte da at et lite "hjemmestudio" kunne hjelpe på dette, slik at jeg faktisk får spilt inn og kan høre på det senere. Er jo også litt gøy å kunne høre etter forbedringspotensiale. Her trenger jeg litt hjelp fra dere! Har lest litt tråder om emnet, men synes ikke noen treffer meg noe særlig. Jeg er helt fersk og aner ikke hva jeg ser etter, men det jeg vet jeg trenger er en mikrofon til gitar og et lydkort. Kunne også være greit med en mikrofon til vokal om jeg føler for å spille noe akustisk å synge på. Å bruke POD og lignende ser jeg på som en lite gunstig løsning da jeg liker veldig godt lyden fra forsterkeren min! Ser ikke på det som nødvendig med en SM-57 eller lignende, da dette blir alt for overkill.

Har noen tips til god og billig mikrofon til gitar og vokal? Sikkert fint med mulighet til popfilter på sangmikrofonen.

Bra og billig lydkort? Sånn som det er nå trenger jeg ikke mer enn to innganger, tror jeg. Eller?

Er det noe mer som trengs? Vil jeg trenge kondensatormic og preamp? Hvilken software trenger jeg? Finnes det god software til å legge på trommer på PC?

Vet ikke helt hva budsjettet mitt ligger på, da jeg er ganske grønn på dette, men helst så billig som mulig. Er ikke så utrolig kravstor heller, så lenge det ikke høres ut som det er tatt opp på en iPad!

Alle tips, triks, anbefalinger og forslag blir tatt imot med _stor_ takk. Fint med generelle tips til innspilling av slike ting også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Om du ikke er ute etter å bruke verken lydkort eller mikrofon til opptak som skal brukes på en plate eller utgis på annet vis duger egentlig det meste. Preamp trenger du i all hovedsak ikke til dette bruket, siden de fleste lydkort har disse innebygget. Du kan også evt se på handholdte opptakere med mikrofon, disse gir overraskende god lyd og brukes oftest et minnekort som du lett kan hive i en PC/ Mac etterpå for å høre på opptaket.

Du kan med fordel også laste ned et gratis opptaks/redigeringsprogram som Audacity o.l

Dersom du likevel finner ut av du skal hive litt penger i det hele, er faktisk sm57 å anbefale. Denne duger godt til opptak av instrumenter og vokal, og trenger ingen fantomating slik at du kan kjøpe et billigere lydkort uten denne funksjonen. De aller aller fleste lydkort selges med en lite-versjon av opptaksprogram som holder lenge til den bruken du skriver. Her er det egentlig ikke så nøye hva du velger som lydkort, for de fleste ligger på samme kvalitet og pris. Selv bruker jeg både presonus og t.c electronics avhengig av hvor jeg er uten at jeg merker den store forskjellen (når det er sagt, har presonus hakket bedre preamp innebygget).

Deretter må du ha enten studiomonitorer eller monitor-klokker å høre på opptaket med. Dette er vanligvis et punkt man ikke bør spare på noe, men siden prisen oppover er mer eller mindre uendelig sier det seg selv at man må begrense seg. Her kan det lønne seg å gå for merker man har hørt om som leverer greie varer til ok pris, som Yamaha, m-audio osv.

Håper dette besvarer litt av hva du tenker på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt og utfyllende svar!

Jeg har forsåvidt en Zoom Q3HD liggende som kan fungere som midlertidig opptaker, men kunne egentlig tenke meg noen mikrofoner.

Når det kommer til software, så er vel det aller viktigste for meg at det er mange her på forumet som bruker det jeg går for, så det blir lettere for meg å få hjelp om det skulle være noe. Har forstått det slik at mange bruker Cubase? Å investere litt i skikkelig software blir vel aldri noen blow-back, siden det sannsynligvis kommer veldig godt til nytte en dag jeg bestemmer meg for å utvide stort.

Har brukt en del SM57 i live-sammenheng, da jeg både spiller en del men også har jobbet litt som stage crew. Fantastisk god mikrofon, men blir ikke det litt for mye? Føler resten av utstyret, meg inkludert, blir en diger flaskehals :P

Skal sjekke ut litt av Presonus og T.C Electronics. Føler jeg leser en del god tilbakemelding på Presonus her på forumet!

Når det kommer til studiomonitorer og monitor-klokke, hvor vesentlig vil dette være? Er det ekstremt merkbar forskjell på en aktiv monitor og et godt PC-anlegg? Evt. et godt gaming headset?

Ellers tusen takk for svar, som sagt! Er åpen for alle innspill! :)

Endret av McLovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil for eksempel disse funke fett? Var jo en veldig overkommelig pris også!

Fikk forresten et lite tips om at SE Electronics X1 skulle være en god kondensator mic i forhold til pris, og at jeg da vil kunne forholde meg til kun denne på både opptak av gitar og vokal. Vil noen støtte dette? Hadde vært utrolig gunstig å kunne forholde seg til kun èn mikrofon. Billigere blir det også :P

Har du forresten noen spesifikke forslag til lydkort?

EDIT: ser ut til at det blir Steinberg Cl1 og SE Electronics X1 nå i denne omgang, samt noen monitor-klokker. Det får duge til sitt inn til videre, med mindre noen har bedre alternativer i samme prisklasse!

Takk for all hjelp!

Endret av McLovin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Siste aktive tråder

    • Söker rockprojekt att vara med i Norge, med fokus på live-gig. Jag är öppen för alla typer av rock/metal och ser fram emot att få spela med likasinnade musiker. Har erfarenhet av både studioarbete och liveframträdanden, och är redo att bidra med både energi och kreativitet.
    • Bildet er tatt i dag. Min Tele Deluxe
    • I fjor bygde jeg en Telecaster Deluxe. Det er den beste gitaren jeg noen gang har hatt, selv om jeg har kjøpt giterer til 6000kr i butikk før Gitaren består hovedsaklig av deler fra Guitarfetish, feks kropp og pickups, mens halsen, som måtte ha CBS hode, kommer fra en Squire Stratocaster Affinity. Kroppen er i Or, og halsen i lønn med rosentre gripebrett. Eletronikken har jeg bygget selv jeg kjøpte deler lokalt i nederland, og det er koblet på samme måte som på en moderene Les Paul. Gitaren har Push pull potmeterer for coilsplit og alle pots er som allitd på mine bygg - CTS. Gitaren har ikke antydning til pickupsus for jeg har skjermet den profesjonellt. Dette er alså ikke en Fender Telecaster så jeg gav den en egen logo på halsen der det står "Helge Tele Deluxe". Halsen hadde jo originalt en stratocaster logo. Jeg syntes gitaren har nydelig klang og jeg har aldri hatt noen bedre gitar. Hvis dere vil se byggeprosessen så klikk på denne linken: https://www.youtube.com/watch?v=HtBjxB9VAYk&t=42s  
    • Har en slik miksepult som jeg vurderer å selge. Ser at andre selger selger pre amp stripene, og kompressorene separat. Noen som har tanker om pris evt? Selges med alt utstyr, kabler, strømforsyning osv. Har tidligere vært eid av NRK.
    • Prøver å finne igjen en gitar jeg solgte i oslo for ca 5 år siden! Noen med tips til hvordan jeg kan få den tilbake?
  • http://www.BILDELERstore.co.no

  • Støtt driften av GitarNorge


  • Https://Www.AutoDELER.co.NO
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.