Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen sanger, hvordan fingerspille de?


Sailfish

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et par sanger som jeg har lett meg i hjel for å finne tabs eller beskrivelse om hvordan de skal fingerspilles. Absolutt ingen problem med å finne akkordene, men i hvilken rekkefølge strengene skal plukkes er en helt annen sak...

Noen som kan hjelpe meg med disse sangene:

- Tir na'noir, Vamp

- Lost Highway, Willie Nelson og Kurt Nilsen

- Who Says, John Mayer

Håper noen kan hjelpe meg her. Vil virkelig få til disse sangene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det er en bestemt måte disse låtene spilles på. Rent generelt finnes det ingen regler for hvordan fingerspill skal være. Det viktigste er å få bassen på riktig sted, og å få med dur/moll der det er viktig. Er det noen melodilinjer som spilles i fingerspillet er det fint å få med slikt. Ellers er det ofte streit bryting av akkorder i X antall toner over Y antall slag.

Sikkert mange som har covra disse låtene, spiller de fingerspillet på samme måte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er det at jeg ikke er så god enda at jeg får til improvisert fingerspill...

Jeg trenger på en måte en "oppskrift" på det som er mest lik, eller helst identisk, med originalen.

Du kan ikke lage en sånn "oppskrift" til meg du da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige ting å øve på er basstone + de tre lyseste strengene.

|-------0----|
|-----0---0--|
|---1------1-|
|------------|
|------------|
|-0----------|

Samme oppskrift kan brukes på alle akkorder. Det er viktig å huske at basstonen skifter etter akkord, så den dypeste strengen vil ikke alltid være E. De tre lyseste kan alltid brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verset i Lost Highway går vel omtrent slik:

e|--------------0-----------|--------------3-----------|--------------0-----------|--------------0-----------|

B|--------1-----------1-----|--------1-----------1-----|--------1-----------1-----|--------1-----------1-----|

G|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|

D|--------------------------|--3-----------------------|--------------------------|--------------------------|

A|--3-----------------------|--------------------------|--3-----------------------|--3-----------------------|

E|--------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------|

e|--------------0-----------|--------------0-----------|--------------------------|--------------------------|

B|--------1-----------1-----|--------1-----------1-----|--------------3-----------|--------------3-----------|

G|-----0-----0-----0-----0--|-----2-----2-----2-----2--|--------0-----------0-----|--------0-----------0-----|

D|--------------------------|--------------------------|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|

A|--3-----------------------|--0-----------------------|--------------------------|--------------------------|

E|--------------------------|--------------------------|--3-----------------------|--3-----------------------|

e|--------------3-----------|--------------3-----------|--------------------------|--------------0-----------|

B|--------1-----------1-----|--------1-----------1-----|--------1-----------1-----|--------1-----------1-----|

G|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|

D|--3-----------------------|--3-----------------------|--------------------------|--------------------------|

A|--------------------------|--------------------------|--3-----------2-----------|--0-----------------------|

E|--------------------------|--------------------------|--------------------------|--------------------------|

e|--------------0-----------|--------------------------|--------------0-----------|--------------0-----------|

B|--------1-----------1-----|--------------3-----------|--------1-----------1-----|--------1-----------1-----|

G|-----0-----0-----0-----0--|--------0-----------0-----|-----0-----0-----0-----0--|-----0-----0-----0-----0--|

D|--------------------------|-----0-----0-----0-----0--|--------------------------|--------------------------|

A|--3-----------------------|--------------------------|--3-----------------------|--3-----------------------|

E|--------------------------|--3-----------------------|--------------------------|--------------------------|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlige ting å øve på er basstone + de tre lyseste strengene.

|-------0----|
|-----0---0--|
|---1------1-|
|------------|
|------------|
|-0----------|

Samme oppskrift kan brukes på alle akkorder. Det er viktig å huske at basstonen skifter etter akkord, så den dypeste strengen vil ikke alltid være E. De tre lyseste kan alltid brukes.

Takk skal du ha. Det skal jeg øve på. Men det blir vel mye mer "plain" enn om man spiller slik som "plekter" viser?

Verset i Lost Highway går vel omtrent slik:

...

Flott! Er hos en kompis nå, men skal prøve tabulaturen når jeg kommer hjem :)

Sjekk ut ultimate guitar app'n hvis du har mulighet.

Har dessverre ingen av telefonene den er kompatibel med :unsure:

Endret av Sailfish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den øvelsen jeg viser til er nok best egnet til å få inn selve bevegelsene. Vanskelig å vite hvor bevandret du er i fingerspill, men det er i det minste et utgangspunkt. Det finnes enklere mønster og det finnes vanskeligere mønster - i mangel på et bedre ord. Så lenge det låter bra er det jo greit. Når du har kontroll over hver finger er det lettere å spille fingerspill som Plekter viser til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.