Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Komme i gang med studio


ofulm

Anbefalte innlegg

Vet ikke om det er riktig postet, men...

Ja. Jeg har laget en del låter, og jeg kunne tenke meg å gå i et profesjonelt studio og spille de inn. Dette er altså et soloprosjekt. Om det blir et helt album, eller om det blir en EP avhenger av hvor mye penger jeg klarer å skrape sammen. Jeg vet hvilket studio jeg skal gå i, har vært her før og spilt inn en singel med det tidligere bandet mitt.

Det jeg lurer på, er hvor jeg kan søke om støtte til dette. Jeg har funnet en del fond og slikt, men jeg trenger tips om flere lignende ting. Kan man f. eks. bli sponset av ulike lokale firma eller noe slikt?

Jeg lurer også på hvordan man liksom kommer i gang. Låtene har jeg som midi-filer, og noen av de har jeg tatt opp kjappe demoer av. Jeg går ut ifra at dette kan være lurt å sende til studioet på forhånd? Og hvordan skal jeg være sikker på at jeg er helt forberedt til inspillingen? Jeg vil forsikre meg om at jeg spiller helt tight før jeg går i studio. Jeg kommer til å prøve meg på vokal også, noe jeg har relativt lite erfaring med fra før. Så lite at jeg føler det ubehagelig å synge i andres nærvær. Noen tips her? For å booste selvtilliten litt, kanskje? Tenkte også jeg skulle spille en del piano og synth, og det har jeg heller ikke mye erfaring med. Jeg vet at jeg bare må øve, men det er hvordan jeg skal øve jeg lurer på.

Det tredje jeg lurer på, er opptrykkingen. Personlig er jeg vinyl-junkie, og kunne aller helst tenke meg å trykke det på vinyl. Problemet her, er for det første at det blir dyrere og for det andre at det er betydelig ferre som vil kjøpe vinyl foran CD. Om man kjøper nye vinylplater i dag, finner man en kode vedlagt, slik at man kan laste ned plata digitalt (koden fungerer bare én gang). Er dette mulig å gjøre for meg? Er det mulig å få trykket opp et opplag på bare 10-20 vinylplater? I så fall kunne dette være et alternativ. Om jeg bestemmer meg for å få det trykt på vinyl, hvem skal jeg henvende meg til for å få dette gjort? Hvem er billigst?

Jeg tar imot alle tips. Alt jeg trenger å tenke på, både før, i og etter selve studioinspillingen. Håper jeg ikke har formulert meg uforståelig. Formen er ikke helt på topp i dag...

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.