Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe akustisk fra utlandet?


tomsti

Anbefalte innlegg

Hei og god jul og godt nyttår! jeg har drøssevis av kjøp fra utlandet og eBay, men har aldri kjøpt en akustisk gitar fra utlandet. Noen tanker rundt dette? jeg tenker at en akustisk er 10 ganger mer sårbar enn en elgitar, spesielt nå i kulda. Jeg tenker på å kjøpe en Martin d-18, så jeg får jo case sammen med gitaren. Er det noen som har gjort dette før og vil dele opplevelsen sin? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

I mitt tilfelle(dyrere akustisk,Usa) ba jeg selgeren om å slakke strengene litt(tips fra E-bay) og spesifisere pakken som gave med prislapp på under 1000NOK(tips fra pappa med lav moral;-).

Det gikk som fot i hose......selgeren slengte med noen sånne fuktsamlerpose-greier i gitaren som kom i hard-case med en godt tapet pappeske utenpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og spesifisere pakken som gave med prislapp på under 1000NOK(tips fra pappa med lav moral;-).

Og skades gitaren får du igjen 1.000 kroner for en gitar i 20.000 kroner klassen. Ikke alltid like genialt det der..

Angående forsendelse ville jeg sørget for at avsender vet hva han gjør angående pakking. En god hardcase er nesten en nødvendighet og denne bør pakkes inn i en større pappeske med ekstra foring/forsterkning igjen. Bortsett fra det, går slikt gjerne ganske bra hva angår temperatur osv - tenk på hvor mange gitarer som krysser atlanteren daglig i cargo-delen på ymse fly med omtrent minusgrader deler av flyturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og skades gitaren får du igjen 1.000 kroner for en gitar i 20.000 kroner klassen. Ikke alltid like genialt det der..

Vel, det er jo en tjangs å ta.

Om jeg var på utkikk etter en ny gitar i 20 000kr klassen ville jeg uansett prøvespilt først....helst flere modeller om sjappa er godt utstyrt. Det er vel uansett ikke mange fordeler å hale ved ny-kjøp m/avgifter fra utlandet, hverken på pris eller support......for ikke å snakke om alt stresset om du skulle få en mandagsmodell.

En godt bruktkjøp derimot...

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel jeg har prøvekjørt en Martin d 28(korreksjon fra forrige modell) før, og til en såpass høy pris fra en såpass anerkjent fabrikk så vil jeg tro at det er et stor gap mellom hver mandagsmodell.

Naturligvis er et bruktkjøp fra Norge aktuelt, men det her er en modell det ikke akkurat florerer av på bruktmarkedet, derfor henvender jeg meg til utlandet.

Endret av tomsti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en billig Gibson på ebay, og gikk bra det.

Det er jo selvfølgelig noe herk å ikke få testet og sett skikkelig etter små sprekker og liknende før kjøp.

Jeg spurte om selger kunne slakke strengene før han sendte den, men det ble ikke gjort. Også på en Gibson da <_<

Men er som du sier en god del mindre utvalg, spesielt på bruktmarkedet her i Norge i forhold til internasjonalt som var grunnen til at jeg kjøpte den der.

Men er jo greie muligheter til å gjøre gode kjøp i Norge nå for tiden. (er en d16 på finn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det skal nok mye til at Martin sender ut noe rukkel, og om du tar en naturell-farget får du sikkert små overraskelser anngående utseendet....det finnes nok av de som klager over at burst-lakkeringen og spillet i treverket ikke ser ut som på bildet fra nettbuttikken.

Er den brukt er jo det ingen problem om selgeren tar brukbare bilder.

Det jeg tenker mest på er at det finnes små forskjeller innen samme modell uansett hvem som har produsert dem, så man må kanskje ha litt flaks for å få drømmedama i posten.

Med gitarer fra Martin&gjengen trenger man dog sikkert mindre flaks enn med andre....

Endret av Carpal67
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på følelsen av at salgsannonser på eBay er MYE bedre enn de vi er vant med her hjemme, så jeg håper og tror at bilder og utfyllende kommentarer angående gitarens kondisjon er grundig dekket :)

Virker som denne gitaren har en overraskende høy bruktpris ift mye annet. Markedsprisen ligger på 20 00k ny i butikk, bruktprisen ligger på 14-16k - både i norge og utlandet.

Endret av tomsti
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oppfatning av en del salgsannonser på ebay er misvisende og ikke tar med åpenbare feil/sprekker ol. som de burde.

min erfaring er at gitarer solgt av japanere er finere enn forventet og de som er solgt av Amerikanere ikke helt som forventet.

Men ingen regel uten unntak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.