Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Gitar stemming går "skarp" over natten


gromit

Anbefalte innlegg

Som det står i tittel, stemmingen på les paulen går nærmest opp 1/4 tone over natten, jeg er vant til at gitarer kan gå "ned" eller flat. men ikke opp. Skrev nettop en tråd om justering av truss rod, men ville dette fikse det? eller vil halsen fortsette og forandre seg (den skal jo ikke behøves og justeres mer en 1-2 ganger i året). og hva kan det skyldes, fikk den sendt for 2 uker siden fra sør i landet, og opp nord, så klimatet kan jo kanskje ha litt å si?. Skal ta den til en gitarmaker, da jeg ikke har nok erfaring til å vurdere hvs som forårsaker det. Men har noen opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klimaet for kyst til innland kan være hardt for en gitar, og innimellom vanskelig å forutse. Jeg solgte en bass til Foo for en tid tilbake, og i følge han var ikke det noen suksess sånn halsmessig.

Jegbor i innlandet, og han ved kysten.

Moren min, som er født i Trøndelag, har tatt med seg arvestykker som har vært stabile i et par hundre år nær Levanger, og opplevd at møblene har omtrent ramlet fra hverandre her ved Mjøsas bredd. Det er faktisk ikke supertørt her om vinteren, nettopp på grunn av sjøen.

Slik jeg ser det, finnes det ikke noen fasit, bortsett fra at norske fyringsvintre er en påkjenning på alle instrumenter. Hvor ille det blir varierer fra instrument til instrument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du beskriver er typisk for for denne årstiden med mye varme, da kan du fort oppleve at gitaren blir "sharp" over natten. Og ja, problemet kan bli større av at du har en hals som er justert med for mye mot-spenn i truss-rod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.