Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Fender Nashville Power Telecaster


Tommern

Anbefalte innlegg

Noe kjappe ord om denne "hybriden", i fall noen er interessert.....

I utgangspunktet er dette en MIM Nashville Telecaster Deluxe, dvs liten headstock, og 3 pu's som en Strat. Ikke noe spesielt å si om det, helt grei, bra finish, lettspilt og fin C hals. Mitt ex et 2 tone SB og RW fretboard.

Det som skiller Power Telen fra den vanlige Nashville modellen, er at den er satt opp med en Fishman Power Bridge med Piezo, samt en Fishman Powerchip. Det hele er så koblet sammen i en stereojack som gjør at man bruker kun én kabel, som så splittes i el og acc signal nede i gulvhøyde. OBS. Om man ikke kobler begge signaler, dvs el i en amp, og acc til mixer eller acc. amp, så må det brukes en mono kabel for ikke å få fasefeil på signalet.

Lydmessig funker dette helt greit. Kjør acc signalet i en DI box, rett i en mix med EQ, og man kan legge igjen jumboen hjemme, for all practical purposes andre steder enn Konserthuset. Tex Mex pu's funker som vanlig, med bra gnell.

Men, det er jo alltid noen men.... Stereojacken fra Fishman, en helt spesiell plugg jeg ikke har funnet noen erstatning til, den er svært kort, og hullet som Fender har borret opp er for romslig. Kombinasjonen gjør at innfestinga mangler sideveis support, og kun ved ørlite sideveis bevegelse i kabelen, så dras pluggen vekk fra kontakten, og det blir musestille. ( Ut me'n, inn igjen, og kjempesmell...) Dette var også indirekte konklusjon fra Fenders tekniker i Gøteborg, som var så heldig å måtte gå over mitt ex. Pluggen ble byttet, problemet er noe mindre, men ikke løst. Antagelig kan det løses best ved å få dreiet ei hylse som fyller opp mellomrommet mellom pluggen og kroppen, slik at det ikke er rom for sideveis bevegelse.

En annen greie er at Fishman sin Powerchip også styrer blending av mag. pu's og Piezo, og vips så er hele gitaren satt opp aktivt, og er avhengig av 9v.

I sum; Trenger du en slik gitar, og kan leve med å få moddet ei hylse, og alltid ha batteri med deg i bagen, så er dette en grei gitar.

Ordinær pris er kr. 11.700,-, altså ca 4 lapper mer enn for en Nashville Tele. Det altså ikke mye å spare på å bygge dette sjøl, ihvertfall ikke om man skal ha noen andre til å gjøre det for seg

B)

102026_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40996/102026.jpg

102027_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/40996/102027.jpg

Pluggen som er avbildet er Fishman's 9-pin kontakt. Fishman oppgir på sin webside at pluggen skal monteres i et 19 mm hull, mens Fender av en eller annen grunn har valgt å borre opp til 23 mm. Resultatet er som nevnt ovenfor at det er rom for sideveis bevegelse, med kontaktproblemer / vakkel som konsekvens. :blink:

På det øverste bildet sees selve Powerbridgen. I bakgrunnen sees et stacket volum / tonekontroll pots for mags til venstre, mens potmeteret til høyre er volum for piezoen.

Endret av Tommern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg har en slik, og den låter meget bra :)

Men han har da vitterlig brukt monokabel på øving, og fått både «el» og «akk»-lyd... Hmm...

Jada, man får det. Men da har man ingen EQ eller andre justeringsmuligheter enn volum på Piezoen, og da blir det fort litt "flatt". Kjører man separert signal derimot, så låter det slik man stiller det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott gitar, og den piezobroen så skikkelig fin ut!

Når det gjelder kontakten, går det ikke an å lage seg to "foringer" av en bit rundtstokk, og rett og slett feste de til kontakten med tape? Tar ikke mange minuttene å prøve, i det minste.

Neida, det bør gå greit å lage en enkel modd på dette problemet. Men jeg har nettopp fått den tilbake fra garanti-rep, og ikke riktig bestemt meg for hva jeg skal gjøre enda. Fishman har også diagrammer for litt forskjellig wiring, avhengig av om man vil ha muligheten til å blande balanserte signaler piezo / mag, eller kjøre helt separat. Har flere idéer, men får se hva jeg ender opp med å sette ut i livet, om i det hele tatt noe.

Tenkte som nevnt bare at dette kun være relevant informasjon for spesielt interesserte B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.