Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulyd (klikking) ved stemming av nylon


klassiske jens

Anbefalte innlegg

Har en "La Patrie Concert" (nylon) som har fungert bra i mange år, men har etterhvert merket at den lager klikke-ulyder når jeg skal stemme bassene.

Har blitt vanskelig å få stemt helt i pitch siden den plutselig hopper over "pitchen" ved klikkelydene.

Skifter strenger av og til og er vant med at man må stemme og stemme og stemme osv. den første tiden.

Tror lyden kommer fra "sadelen" på stolen, har lagt merke til litt slitasje og lurer på om kanskje basstrengene

har "gravd" spor og lager klikke-lyder når strengene blir dratt over.

Kjedelig da denne gitaren ellers er helt suveren.

Noen som har opplevd lignende?

Noen tips for å fikse dette selv?

Eller er det bare å levere inn til git-verksted og evt få ny sadel?

thx!

EDIT: tror kanskje det kan være øverst på halsen i overgangen "nuten" som lager ulyden, akkuratt som om strengene rir på en kant. noe som dette --> http://www99.epinions.com/content_3378487428

må da få skaffa noe "nut-lubricant"

Endret av klassiske jens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært borti at det er nødvendig med "smøring# til klassiske gitarer, men det betyr ikke at det kan være på sin plass. Tror kanskje det kan ha noe for seg å polere opp sporet strengen ligger i, ev ha i såvidt litt voks. Er usikker på hvordan nylonstrenger vil reagere med vanlige "smøremidler". Jeg hadde tatt en gammel førstestreng, kledd den med en bit meget fin slipepapir, la oss si korning rundt tusen, og dratt en tre- fire ganger gjennom sporet for å se hva som skjer.. så hadde jeg maskert, og sluppet i en dråpe stearin.

Grafitt kan også brukes, og er vanlig brukt, også iblandet vaselin, da på stålstrenger.

Jeg har ikke erfaring fra dette, bare skriver ned det jeg tror kan løse problemet. Det er fullt mulig jeg er på bærtur. Det er ikke ødeleggende for gitaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri vært borti at det er nødvendig med "smøring# til klassiske gitarer, men det betyr ikke at det kan være på sin plass. Tror kanskje det kan ha noe for seg å polere opp sporet strengen ligger i, ev ha i såvidt litt voks. Er usikker på hvordan nylonstrenger vil reagere med vanlige "smøremidler". Jeg hadde tatt en gammel førstestreng, kledd den med en bit meget fin slipepapir, la oss si korning rundt tusen, og dratt en tre- fire ganger gjennom sporet for å se hva som skjer.. så hadde jeg maskert, og sluppet i en dråpe stearin.

Grafitt kan også brukes, og er vanlig brukt, også iblandet vaselin, da på stålstrenger.

Jeg har ikke erfaring fra dette, bare skriver ned det jeg tror kan løse problemet. Det er fullt mulig jeg er på bærtur. Det er ikke ødeleggende for gitaren.

takk for svar

ja har tenkt tanken på å file opp sporet til strengen, dette gjelder bare bass strengene, ikke rene nylonstrengene, det virker som sagt som om tvinningene på bassene rir på kanten, har nettopp prøvd med både silikon-spray og deretter litt bly fra blyant, men det ser ikke ut til å hjelpe (må kanskje prøve mer)

Må kanskje bruke fila, men er litt skeptisk, har jo ikke lyst til å gjøre vondt verre.

Bruker DAddario pro-art EJ45 normal tension, virker som disse er litt for store, men har brukt disse før uten noe problemer.

Endret av klassiske jens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har testet litt med stearin og stemt opp og ned for å få "smørt" det inn i sporet på oversadelen, og det ser ut som om det virker.

(skjærte noen flak av et stearinlys og la i sporet, vurderer også å prøve lypsyl)

Tror ulyden ble borte, får se hvor lenge det holder, eller så er det rett til gitar-verksted med dette her.

Endret av klassiske jens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.