Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilket utstyr trenger jeg?


newbie

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette spørsmålet har ikke så mye med gitar å gjøre men jeg prøver likevel.

Jeg har en haug med backingtracks liggende og har lyst til å gjøre noe

sånt med de: http://www.youtube.com/watch?v=myH3CUXBZUg

Jeg har ikke noe utstyr fra før.

Jeg skjønner at jeg trenger en mic,headset og et lydkort. (eksternt siden jeg har laptop)

Og en liten mikser av noe slag?

Håper noen har noen forslag til hva jeg kan kjøpe.

Kunne tenkt meg å holde meg under 3000,- i hvertfall,men for all del, kom med forslag!:)

På forhånd takk

-Steffen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått det helt riktig:

Du trenger en ok mikrofon, et par med ok hodetelefoner og et ok lydkort. Miksing gjør du på pc.

Hvis budsjettet ditt er 3000,- ville jeg kjøpt et Steinberg CI-2 som lydkort. Koster ikke skjorta, samme kina-komponentene som alle andre lydkort i den prisklassen, men MYE bedre software-løsninger som gjør at du jobber mer effektivt, og det er lettere å forstå hva som skjer. Har også støtte for innspilling av både elektrisk og akustisk gitar, samt keyboard og de fleste andre instrumenter. Enkelt, billig og mer enn bra nok for de fleste. :)

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Morten!

Vet du om dette kortet er å få kjøpt i Norge noen steder?

Helst på nettet da det er langt til nærmeste butikk.

Jeg finner et kort som heter CI-2 da men. Er det det samme?

Har du en brukbar mic å anbefale?

Bør vel være en kondensator mic det da.

Endret av newbie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Morten!

Vet du om dette kortet er å få kjøpt i Norge noen steder?

Helst på nettet da det er langt til nærmeste butikk.

Jeg finner et kort som heter CI-2 da men. Det er vel ikke det samme?

Har du en brukbar mic å anbefale?

Bør vel være en kondensator mic det da.

Hei. Jeg klarte selvfølgelig å få inn en skrivefeil i innlegget mitt.

Det er helt riktig at det er Steinberg CI-2 som er lydkortet. Softwaren som følger med (som er hovedargumentet for å velge dette fremfor andre tilsvarende kort til samme pris) heter AI-5

Du kan jo ta en kikk på denne tråden når det er snakk om mikrofon:

Jeg vil anbefale deg en Shure SM-58, men siden jeg faktisk ikke er helt sikker på om jeg hørte riktig på hvilken som er hva av den og en billigere mikrofon i en blindtest vet jeg ikke om jeg skal hevde at det er påkrevd. ;)

Det var riktignok dynamiske kondensatorer, og det er lettere å høre forskjell på kondensatormikrofoner.

Jeg ville begynt med en god og stødig dynamisk mikrofon på det budsjettet du har, og kjøpt kondensator senere. Nynamisk stiller mindre krav til høy kvalitet på resten av utstyret og det er ikke så mye støy og "feil" i lyden på dem (til samme pris).

Når det gjelder hvor du får kjøpt det så kan stort sett alle musikkbutikker få tak i det, og de aller fleste er veldig gjerne villige til å sende i posten uten å ta betalt for den lille gåturen til postkontoret. :) . Det samme gjelder selvfølgelig med min butikk, Backstage Musikk, men dette er feil plass for å drive selv-reklame. Kort fortalt lett å få tak i, og hvis du lurer på pris etc får du sende meg en PM.

Ha en bra helg videre!

Endret av Morten Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.