Web Analytics
Jump to content

Boss gjenom effektloop

gitarrr

Recommended Posts

Hei jeg har en tbx 150h ibanez forsterker digger den, men når jeg skal ha min Boss me 20 gjennom effektsloopen går det noe galt.

Jeg prøvde først med gitar - ME20 - forsterker men så ødla den vrengen og fikk ikke den samme lyden.

så tok jeg den igjennom Effectsloopen og det fungerte greit helt til jeg skrur opp volumet mitt til litt over klokken 12.

da lager det en rar lyd en helt annen lyd.

Kan noen hjelpe meg ? :mellow:

Takk ;)

Jeg spiller metal og jeg bruker bare litt compressor effekt og EQ settings på Boss ME20 (multieffect) pedalen:=)

Edited by gitarrr

Et forslag kan jo være at du får for høyt inngangsnivå på Boss enheten, slikt låter ofte veldig ille.. Klipping, inn på en enhet som digitaliserer signalet låter ofte ikke fint.

Dette kan altså være et problem på noen forsterkere, men på andre igjen absolutt ikke.. Det avhenger vel av hvordan effektenheten/pedalen er laget og ikke minst hvordan effekt loopen på forsterkeren er utført.

Edit:

Avhengig av forsterker kan dette løses på ulike måter. Noen forsterkere har en variabel følsomhetskontroll på loop og mulighet til å sette den i serie/parallell modus. Noen forsterkere har en volum kontroll for slutttrinnet som sitter etter loop'en, dermed kan du øke "master" volum og senke kanal volum/pre amp volum/gain for å senke signalet gjennom loop'en litt og heller altså øke forsterkningen/følsomheten for effekt trinnet.

Vel, slik jeg husker ting i farta anyhow :)

hehe takk :) den har 2 kanaler en clean og en hot channel det er spessielt hot channel som fusker. det er noe som heter HUE hva er det egentlig ? når jeg skrur på den så får jeg høgere og litt mer diskant lyd. ? og så har jeg noe som heter Xmode det henter fram litt mer diskant for soloer og sånnt :)

ellers så er det ingen master men volume for begge kanaler og reverb.

hehe takk :) den har 2 kanaler en clean og en hot channel det er spessielt hot channel som fusker. det er noe som heter HUE hva er det egentlig ? når jeg skrur på den så får jeg høgere og litt mer diskant lyd. ? og så har jeg noe som heter Xmode det henter fram litt mer diskant for soloer og sånnt :)

ellers så er det ingen master men volume for begge kanaler og reverb.

HUE hørtes veldig ut som en tonekontroll ja - en ting du jo kan gjøre er å heve nivået litt på Boss brettet ditt - altså stille opp volumet på pre-amp delen på Boss brettet. Da kan du jo justere ned forforsterker delen på amp'en din litt.

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.
  • Siste aktive tråder

• Det er ikke lenge siden en 25 - bulk kostet 12-1300,- hos Evenstad. Den svake krona og prisstigning generelt, har sannelig gjort seg gjeldende.
    • Hei søker vokalist til Calzada, vi hører til i Stavanger.  spiller rock for det meste 
    • Det må du forvente, men prisene har vært betydelig lave når de har tilbud, selv med moms og frakt etc. Men det må du undersøke og ta en totalvurdering på. Spesielt nå som dollarkursen er dårlig, mot NOK. Skal du handle i Norge, må du bare følge med på hva de har av tilbud på de forskjellige nettbutikker/butikker og handle deretter. Det hender det er tilbud på f.eks spesifikke merker, eller "bundle packs".  Vi hadde Strenger.no før som leverte gode priser, men de ble lagt ned.  Her er f.eks 65-69kr per pakke, det mener jeg er helt innenfor. Du finner sikkert flere lignende tilbud til tider. https://evenstadmusikk.no/d-addario/1084076/d-addario-exl110-b25-bulkpakke-25-stk-010-046-pakke-med-25-stk-exl-110?gad_source=1&utm_source=daisycon&utm_medium=affiliate&utm_campaign=daisycon_Onlinepriser.no https://www.musikkhuset.no/products/daddario-exl110-b25-010-046-bulk-25-set?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9Oid7wNzTU4xgLnLVllxOStnwHxS9wGBKVbHsHRQ3-f9rLxRdLZxtoaAmciEALw_wcB   Ellers kan jeg anbefale Ernie Ball strenger. De er ofte rimeligere hvis du benytter standard-størrelser - men har like god kvalitet som andre "gode strenger".  https://evenstadmusikk.no/ernie-ball/1009722/ernie-ball-eb-2221-regular-slinky-010-046?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwpNuyBhCuARIsANJqL9OfpfJAOtjW1PJjdIAvs6CT9CT-A9EJJeulO5OVlYeEllFcn3AGszgaAjfmEALw_wcB
    • Noen som har prøvd på det? Hva gjorde du og hvordan funka det?
    • Da kom pickupen fra Skottland også, en 1956 Höfner 1505 GR som ble solgt som ekstrautstyr fra Höfner i sin tid. Originalt hadde de 3 meter kabel, men her var kabelen kutta, så jeg skjøta den og satte i jack-input i gitarkroppen "nede til høyre." Innebygd volumbryter som ikke skrapa, og fungerer - så det var grunnen til at det ble denne. Så slipper man potter og flere hull og mer lodding. En forsiktig singlecoil, under 5 Ohm, så man må ta ned mastervolumen på Vox'en før man kobler inn en av Ibanezene 😉 Gitaren er fra 1959, det sto håndskrevet inne i lokket (fant det med speil, lommelykt og mobilkameraet) 19.2.59. Litt uheldig med dremelen da jeg kappa ut hakk i plekterbrettet, men men. Tok mål med brettet på, så måtte jeg flytte festene litt for å få spikrene dypere inn i hullene så brettet skulle sitte fast. Men det har sin egen sjarm det også. Da gjenstår det tidsriktig bridge, og samtidig polere opp bånd og rengjøre og muligens olje inn gripebrettet. Bestefars gamle gyngehest som jeg også har overtatt, og kabel fra PA-høyttaleren skjemmer bildet, men man ser helheten med pickupen likevel.
  • http://www.BILDELERstore.co.no

• Støtt driften av GitarNorge

• Https://Www.AutoDELER.co.NO
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.