Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Boss gjenom effektloop


gitarrr

Anbefalte innlegg

Hei jeg har en tbx 150h ibanez forsterker digger den, men når jeg skal ha min Boss me 20 gjennom effektsloopen går det noe galt.

Jeg prøvde først med gitar - ME20 - forsterker men så ødla den vrengen og fikk ikke den samme lyden.

så tok jeg den igjennom Effectsloopen og det fungerte greit helt til jeg skrur opp volumet mitt til litt over klokken 12.

da lager det en rar lyd en helt annen lyd.

Kan noen hjelpe meg ? :mellow:

Takk ;)

Jeg spiller metal og jeg bruker bare litt compressor effekt og EQ settings på Boss ME20 (multieffect) pedalen:=)

Endret av gitarrr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et forslag kan jo være at du får for høyt inngangsnivå på Boss enheten, slikt låter ofte veldig ille.. Klipping, inn på en enhet som digitaliserer signalet låter ofte ikke fint.

Dette kan altså være et problem på noen forsterkere, men på andre igjen absolutt ikke.. Det avhenger vel av hvordan effektenheten/pedalen er laget og ikke minst hvordan effekt loopen på forsterkeren er utført.

Edit:

Avhengig av forsterker kan dette løses på ulike måter. Noen forsterkere har en variabel følsomhetskontroll på loop og mulighet til å sette den i serie/parallell modus. Noen forsterkere har en volum kontroll for slutttrinnet som sitter etter loop'en, dermed kan du øke "master" volum og senke kanal volum/pre amp volum/gain for å senke signalet gjennom loop'en litt og heller altså øke forsterkningen/følsomheten for effekt trinnet.

Vel, slik jeg husker ting i farta anyhow :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe takk :) den har 2 kanaler en clean og en hot channel det er spessielt hot channel som fusker. det er noe som heter HUE hva er det egentlig ? når jeg skrur på den så får jeg høgere og litt mer diskant lyd. ? og så har jeg noe som heter Xmode det henter fram litt mer diskant for soloer og sånnt :)

ellers så er det ingen master men volume for begge kanaler og reverb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe takk :) den har 2 kanaler en clean og en hot channel det er spessielt hot channel som fusker. det er noe som heter HUE hva er det egentlig ? når jeg skrur på den så får jeg høgere og litt mer diskant lyd. ? og så har jeg noe som heter Xmode det henter fram litt mer diskant for soloer og sånnt :)

ellers så er det ingen master men volume for begge kanaler og reverb.

HUE hørtes veldig ut som en tonekontroll ja - en ting du jo kan gjøre er å heve nivået litt på Boss brettet ditt - altså stille opp volumet på pre-amp delen på Boss brettet. Da kan du jo justere ned forforsterker delen på amp'en din litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.