Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøpe bass


Dave_Murray

Anbefalte innlegg

Jeg har i hovedsak vært mest Ã¥ pratet om gitarer... Men har blitt en mye mer bass/rytme menneske enn før. OgsÃ¥ tenkte jeg Ã¥ spille bass pga. bandet vi har planer om Ã¥ lage en dag...

Vi har antageligvis planer om å spille hard rock. Mest AC/DC ting.

Jeg har bursdag om ikke så altfor lenge og vil bruke pengene på noe annet enn band t-shirts som først planlagt :P

Jeg vil ha en rock bass. Hovedsakelig så skal det være en AC/DC type bass. Hvis dere skjønner hva jeg mener:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får jo basser til alt fra en tusenlapp og opp til flere hundre tusen, akkurat som gitarer. Spørsmålet er vel egentlig hvor mye penger du tror blir realistisk å legge i dette her? Trenger du amp til øving hjemme, eller bandøving og evt. gigs også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg bør legge mellom 1000 - 2000kr i selve gitaren.

Har en forsterker hjemme. En sånn liten kasse, vet ikke om det går ann å bruke den til hjemmeøving, men vil nok regne med at det går. Må vel ha en til bandøving.

Gigs, det kommer ikke på tale enda. Vi kommer i hovedsak til å bare spille for moro i starten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bass til 1000-2000 blir veldig marginalt. Du vil kanskje klare å finne en brukt Yamaha BB414 eller noe liknende brukt til 2000-2500, og det er en helt ålreit bass. Kjøpe brukt er hvertfall en nødvendighet, vil jeg si.

Hva slags amp har du hjemme? Hvis det er en gitarforsterker bør du være obs på at høyttalerelementer som er beregnet på gitar fort går fyken hvis du spiller bass på de. Skal du ha en bassforsterker som funker til bandøving vil jeg nok tro at du bør minst oppi 3-4 tusen brukt, og noe særlig lavere enn 300w kan bli litt lite, selvom det selvsagt varierer fra amp til amp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo egentlig tro at en slik Yamaha vil holde, altså. Hvis du gÃ¥r opp i pris til 4-5 tusen vil du fÃ¥ litt mer Ã¥ velge i, sÃ¥klart bedre instrumenter, men den Yamahaen har jeg spilt en del pÃ¥ selv, og den var absolutt ikke dÃ¥rlig pÃ¥ noen mÃ¥ter. Den føltes fin Ã¥ spille pÃ¥, og lÃ¥t greit, om noe kjedelig.

Den forsterkeren funker nok ikke, nei. Den blir nok sprengt rimelig fort :P Noen konkrete forsterkeranbefalinger tror jeg nok ikke at jeg er den rette til å komme med, da jeg egentlig ikke har prøvd så mye til under en 7-8 tusen jeg virkelig har vært fornøyd med. Det finnes helt sikkert, men jeg har ikke vært borti det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i forhold til f.eks min egen G&L Tribute L2500 (som kan skaffes til 4-5 tusen brukt fra statene, og som er veldig kurante basser) hørtes det som om noen hadde lagt et tungt teppe over forsterkeren, hvis du skjønner. Det var ikke like mye bit i Yamahaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.