Web Analytics
Jump to content

Raskere gulning av trevirke?

Recommended Posts

Hei.

Har et noe merkelig spørsmÃ¥l... :wacko:

Jeg har et par gitarhalser jeg har pusset ned og lakket med polyuretanlakk. Skal visstnok være den Fender Japan halser ble lakket med på midten av 80 tallet.

Men nå er halsene der de ble pusset mye ned , den ene gripebrettet og den andre baksiden av halsen en god del lysere enn resten.

Er det noen her som vet om en måte å speede opp gulningen av trevirket på?

Jeg har ikke så veldig lyst å utsette de direkte for sollys. Har heller ikke særlig lyst å vente 20-25 år på at dette skal skje. :unsure:

Guest Nisse

Enten så lager du deg en beis, enten av pulverbeis/vann eller "Lackbets" i transparange farger, og øker pigmentet mot Nut og gitarkropp. Skal du ha rask aldring så er Jernvitrol det rette stoffet. Aging og litt grått blir resultatet, men du henter fort inn 10-15 år i prosessen med dette stoffet

:lol: Snedige spørsmÃ¥l fortjener kanskje snedige svar. FÃ¥r kanskje ta med gitaren til syden og begynne Ã¥ røyke igjen. ^_^

Tror du har det der :D

Fra spøk til alvor: UV-lys, og sigarett-røyk er visstnok ting som skal framskynde prosessen :)

Hmm. Tar jeg med gitaren på fredagsmøtene pÃ¥ jobb fÃ¥r den hvertfall nok røyk... :)

Har tenkt tanken på å sette de nær vindu, men det blir veldig varmt. Er redd halsene kan ta skade av det.

er vel kanskje det beste å ta tiden til hjelp. :(

Skulle gjerne visst hvordan f. eks. fender mørkner trevirket på aged modellene sine. :blink:

Enten så lager du deg en beis, enten av pulverbeis/vann eller "Lackbets" i transparange farger, og øker pigmentet mot Nut og gitarkropp. Skal du ha rask aldring sÃ¥ er Jernvitrol det rette stoffet. Aging og litt grÃ¥tt blir resultatet, men du henter fort inn 10-15 Ã¥r i prosessen med dette stoffet

Takk for svar. tror jeg må se litt nærmere på dette. :)