Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Valg av Lydkort


heh115

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg driver på med musikk og trenger litt hjelp.

Problemet er:

Jeg må finne den beste måten å få lyden fra mikseren og inn på pc-en (vista pc :angry: )

Det jeg har tenkt er at jeg kobler et eksternt lydkort til pc-en og main-out fra mikseren.

Hva trenger jeg?

Hvordan kan jeg få dette best mulig?

PS: helst ikke over 2 000 kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, hej, till att börja med, hur många in och utgångar behöver du? Vad ska du använda mixern till? Vilka instrument är det du ska spela in och hur har du tänkt att spela in de? Om du tex ska spela in gitarr, har du tänkt att micka upp din förstärkare eller ska du lina gitarren rätt in i ljudkortet och fixa ljudet med hjälp av software?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, hej, till att börja med, hur mÃ¥nga in och utgÃ¥ngar behöver du? Vad ska du använda mixern till? Vilka instrument är det du ska spela in och hur har du tänkt att spela in de? Om du tex ska spela in gitarr, har du tänkt att micka upp din förstärkare eller ska du lina gitarren rätt in i ljudkortet och fixa ljudet med hjälp av software?

Det jeg har tenkt er at jeg skal koble Gitar, Bass, Synth drum kit, vokal og synterseizer inn i en mikser. SÃ¥ jeg trenger egentlig bare 1 inngang och 1 utgang. :) Och etter det skal jeg redigere sporene i software ^_^:lol:

Endret av heh115
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag antar att du med 1 in och utgång menar 1 stereo-in och utgÃ¥ng, eller? AlltsÃ¥ 2 in och 2 ut, annars kan du bara koppla in 1 monitor, inte ett par, alltsÃ¥ mono. Det är mÃ¥nga ljudkort du kan välja, de flesta gör jobben. Jag har tex ett Toneport UX2 och i den sÃ¥ finns det massa "inbyggda" bas och gitarr förstärkar-simulatorer.. och vokalpreamp-simulatorer vilket kan vara väldigt bra att ha. Fördelen med att använda Toneport med Gearbox (som simuleringsprogrammet heter) framför tex Amplitube är att du kan fÃ¥ väldigt lÃ¥g latency (tidsförskjutning) även om du inte har en sÃ¥ pigg dator.

Föresten, varför inte hoppa över mixern (förutom med trumkittet om det har mer än 2 kanaler) och koppla allt rätt in i ljudkortet om man får fråga :) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej, jag antar att du med 1 in och utgång menar 1 stereo-in och utgÃ¥ng, eller? AlltsÃ¥ 2 in och 2 ut, annars kan du bara koppla in 1 monitor, inte ett par, alltsÃ¥ mono. Det är mÃ¥nga ljudkort du kan välja, de flesta gör jobben. Jag har tex ett Toneport UX2 och i den sÃ¥ finns det massa "inbyggda" bas och gitarr förstärkar-simulatorer.. och vokalpreamp-simulatorer vilket kan vara väldigt bra att ha. Fördelen med att använda Toneport med Gearbox (som simuleringsprogrammet heter) framför tex Amplitube är att du kan fÃ¥ väldigt lÃ¥g latency (tidsförskjutning) även om du inte har en sÃ¥ pigg dator.

Föresten, varför inte hoppa över mixern (förutom med trumkittet om det har mer än 2 kanaler) och koppla allt rätt in i ljudkortet om man får fråga :) ?

Hmm. Jeg får kjøpt en veldig god mikser av en lokal dude her, så jeg syns nesten at jeg må gripe muligheten. og siden en mikser kan ha mange kanaler så trenger jeg ikke et stort och dyrt lydkort. (tror jeg).

Men hvis du har noen tips om hvilket lydkort jeg bør velge så bare rop ut :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg får kjøpt en veldig god mikser av en lokal dude her, sÃ¥ jeg syns nesten at jeg mÃ¥ gripe muligheten. og siden en mikser kan ha mange kanaler sÃ¥ trenger jeg ikke et stort och dyrt lydkort. (tror jeg).

Men hvis du har noen tips om hvilket lydkort jeg bør velge så bare rop ut :lol:

Nei, men hvis du bruker en mikser, og tar opp bare mastersporet, vil du ikke få til å redigere ett og ett spor, og heller ikke mikse dem etter at de er innspilt. Mange lydkort å velge mellom der du har to inn. M-Audio FastTrack Pro kan man komme over ganske billig brukt. Audiofire Echo, E-MU osv. Funker greit til å spille inn maks to spor i gangen. Stort sett all studio-software har jo egen mikser, så du kan mikse på skjermen.

Hvis du skal ha mulighet for å spille inn flere instrumenter samtidig, på egne spor, må du uansett ha et større lydkort, eller rett og slett en mikser med usb/firewire. Hvordan det funker i praksis skal jeg ikke uttale meg om.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men hvis du bruker en mikser, og tar opp bare mastersporet, vil du ikke få til Ã¥ redigere ett og ett spor, og heller ikke mikse dem etter at de er innspilt. Mange lydkort Ã¥ velge mellom der du har to inn. M-Audio FastTrack Pro kan man komme over ganske billig brukt. Audiofire Echo, E-MU osv. Funker greit til Ã¥ spille inn maks to spor i gangen. Stort sett all studio-software har jo egen mikser, sÃ¥ du kan mikse pÃ¥ skjermen.

Hvis du skal ha mulighet for å spille inn flere instrumenter samtidig, på egne spor, må du uansett ha et større lydkort, eller rett og slett en mikser med usb/firewire. Hvordan det funker i praksis skal jeg ikke uttale meg om.

Hvordan er det hvis jeg spiller inn ett instrument av gangen da? (på mikser) :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerar, men då fyller mixern egentligen inte någon funktion, den blir bara ett mellanled mellan instrument och ljudkort. Har trumkittet mer än 2 utgångar? Vad är det för mixer du kan köpa? Jag förstår att det är frestande att köpa den om du får den till ett bra pris, men tänk igenom om du verkligen behöver den innan du köper den.

Om du vill ha en mixer så har väl bland andra Behringer USB-mixrar, men då fungerar de som ett ljudkort också. Du behöver antagligen inte både ljudkort och mixer om du inte ska ta opp många kanaler samtidigt. Har du två in och två utgångar så kan du in spela in i stort sett oändligt antal spår, det är bara det att du inte kan spela in de samtidigt. Om du inte har planer på att ta opp ett helt band live eller spela flera instrument samtidigt så tvivlar jag på att du kommer att få bruk för mixern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fungerar, men då fyller mixern egentligen inte nÃ¥gon funktion, den blir bara ett mellanled mellan instrument och ljudkort. Har trumkittet mer än 2 utgÃ¥ngar? Vad är det för mixer du kan köpa? Jag förstÃ¥r att det är frestande att köpa den om du fÃ¥r den till ett bra pris, men tänk igenom om du verkligen behöver den innan du köper den.

Om du vill ha en mixer så har väl bland andra Behringer USB-mixrar, men då fungerar de som ett ljudkort också. Du behöver antagligen inte både ljudkort och mixer om du inte ska ta opp många kanaler samtidigt. Har du två in och två utgångar så kan du in spela in i stort sett oändligt antal spår, det är bara det att du inte kan spela in de samtidigt. Om du inte har planer på att ta opp ett helt band live eller spela flera instrument samtidigt så tvivlar jag på att du kommer att få bruk för mixern.

Ok.

PÃ¥ trumkittet er det AUX out, Midi out och phones (stero) :)

Hvilket lydkort anbefaler du da?

Jeg skal ta opp fra mange forskjellige instrument, så det må funke like bra for gitar som for tromme :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.