Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Komplisert elektronikk med passive humbuckere


Gjest Peavey

Anbefalte innlegg

Gjorde ferdig en Warmothstrat i fjor høst med HH oppsett med coil split for begge H. Bygde denne for en kompis som hadde dette som ønske. Gitaren ble bra og låter som ei kule.

Vil bare legge til at kompisen ønsket high output pickuper i gitaren og vi ende opp med en SD invader i bridge og SD custom 5 i neck. Veldig tøffe mikker som leverer masse god gain i hele frekvensspekteret. Ulempen i dette oppsettet er at disse pickupene har såpass høy output at lyden man får etter split er nesten identisk, men litt svakere. Siden dette er en strat er det jo selvfølgelig litt ønskelig med en noen lunde stratlyd med SC i neck. Desverre så ble ikke dette helt som håpet, men vi kunne egentlig ikke vente annet med det valget av pickuper.

Min lille konklusjon her er vel at hvis man skal leke seg litt med forskjellige koblinger så er det nok greit å undersøke egenskapene til pickupene man skal bruke. Skjønte på første post at trådstarter har gjort litt research på omerådet, noe som helt sikkert vil være med på å gjøre resultatet litt mer hørbart.

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Takk for feedback på tråden!

Ja, har forhørt meg litt om hvilke mikrofoner som egner seg for splitting. Rio Grande skal vist være ypperlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei felles stjørdaling, fint å se en høflig tone i innlegg!! Det liker vi gamle ;)

Jeg har en Tom Anderson med "switcheroo"-systemet (gå til http://www.andersonguitars.com/questions.html og trykk på "switcheroo - FAQ).

Det gjør at jeg kan velge mellom å ha samtlige humbuckere på i parallell, seriell eller single-coil-modus, eller rett og slett av. Jeg husker ikke helt hvor mange kombinasjoner det er snakk om, men erfaringen etter 5 år med denne gitaren er at mye låter likt, de fleste "parallell"-instillingene låter for svakt og du ender opp med å bruke en 4-5 kombinasjoner allikevel. For livebruk er det vanskelig å skifte mellom de forskjellige innstillingene, så heldigvis har Tom Anderson laget en egen bryter som automatisk slår på bridge-humbucker på full guffe. Greit for solo :)

Dette høres jo ut som et knallmorsomt byggeprosjekt - men vil ha liten nytte utover det å lære elektronikk-koblingslogikk. Den vil bl.a være helt håpløs å bruke live, bortsett fra til den ene sangen der du bare MÅ ha den spesielle lyden - som allikevel drukner i trommesettet.... Så du får bestemme selv om det er verdt innsats og penger. Hvis du går for det - lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.