Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Strengehjelp strat!


Capo

Anbefalte innlegg

Hei.

Som sagt så trenger jeg tips til noen strenger som ikke ryker selv om jeg bender 3-4 halvtrinn på gitaren. Har en Fender stratocaster player 50's, altså med vibe-arm (hvis det har noe å si).

Går det an å bare skru ut vibe-armen og spille helt uten den, bruker den nesten aldri uansett. Eller er det slik at den brukes i stedet for bending i mange tilfeller? Det er i tilfelle irriterende hvis vi skal kun bende 1 av strengene og spille de andre u-bendet.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Som sagt så trenger jeg tips til noen strenger som ikke ryker selv om jeg bender 3-4 halvtrinn på gitaren. Har en Fender stratocaster player 50's, altså med vibe-arm (hvis det har noe å si).

Går det an å bare skru ut vibe-armen og spille helt uten den, bruker den nesten aldri uansett. Eller er det slik at den brukes i stedet for bending i mange tilfeller? Det er i tilfelle irriterende hvis vi skal kun bende 1 av strengene og spille de andre u-bendet.

Takk!

Hvis du har bare tre fjører i trem.systemet, kan du sette i to til og få systemet mye stivere. De strengene du ikke bender vil ikke synke når du bender en streng. Hvilken dim har du på strengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis strengene ryker ofte,kan det være fordi det er hakk eller riper i sadlene.

Var det jeg også tenkte. Ta veldig fint sandpapir og puss forsiktig på sadlene. Hadde det samme problemet på Telecasteren for noen år siden. D-strengen røyk konstant, men etter at jeg pusset litt, har det ikke røket en eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52tele: Jeg har kun røket en streng på el-gitaren én gang, men du kjenner godt når du ikke bør bende tonen høyere i frykt for å ryke strengen. Og for øyeblikket bruker jeg elixir 0.10

Audun: Jeg vet ikke hvor mange fjører jeg har, men er forsåvidt fornøyd med det, selv om jeg nesten aldri bruker det. Og det jeg mente, var at det er lite gunstig å bruke tremolosystemet (egentlig vibe) til "bending", siden når du bruker den bender du jo alle 6 strengene. Bruker som sagt elixir 0.10. Gitaren er også helt ny, så det er ikke noe riper eller noe :) Ser forresten at du også har en classic player, kjekk gitar det!

Men dere som bruker tremolosystemet, hvordan bruker dere det? Og er det noe i veien for å ta tremoloarmen av, og spille helt uten den?

Men jeg har hørt om noen spesielle Fender-strenger me en spesiell bullet som passer spesielt bra for bendig og vibe. Noen som vet noe om det?

Takk for raskt svar forresten :)

Endret av Capo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52tele: Jeg har kun røket en streng på el-gitaren én gang, men du kjenner godt når du ikke bør bende tonen høyere i frykt for å ryke strengen. Og for øyeblikket bruker jeg elixir 0.10

Audun: Jeg vet ikke hvor mange fjører jeg har, men er forsåvidt fornøyd med det, selv om jeg nesten aldri bruker det. Og det jeg mente, var at det er lite gunstig å bruke tremolosystemet (egentlig vibe) til "bending", siden når du bruker den bender du jo alle 6 strengene. Bruker som sagt elixir 0.10. Gitaren er også helt ny, så det er ikke noe riper eller noe :) Ser forresten at du også har en classic player, kjekk gitar det!

Men dere som bruker tremolosystemet, hvordan bruker dere det? Og er det noe i veien for å ta tremoloarmen av, og spille helt uten den?

Men jeg har hørt om noen spesielle Fender-strenger me en spesiell bullet som passer spesielt bra for bendig og vibe. Noen som vet noe om det?

Takk for raskt svar forresten :)

Selv om gitaren er helt ny, kan det være riper eller hakk etter produksjonen (ikke direkte produksjonsfeil, men...) Hvis du har røket streng kun en gang, ville jeg ikke bekymre meg så mye. Prøvde også Elixir en gang for mange år siden, men likte ikke de noe særlig, da de manglet mye attack etter min smak.

Ikke noe problem å spille uten vib-armen. Bruker selv tremoloen lite, kun til lett vibrato, ikke bending, og ja; Classic Playeren er en veldig god gitar ifht. pris. Har en 60's og jeg liker den mye bedre enn en '79 am std jeg hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har røket en enkelt streng en gang ville jeg ikke ha bekymret meg så mye.. :)

Hvis du føler at strengene kommer til å ryke når du bender så prøver du enten å bende mer enn de normale 1 og en halv tonene for en full bend eller så innbiller du deg ting ? :) Jeg har i alle fall aldri "kjent" når strengene kommer til å ryke, selv på gitarer der de røk ofte grunnet ujevn sadel e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig så har du ett eller annet problem bake på sadlene ja, slik flere før meg har sagt. Napp av strengene og gjør deg stor flid med fint smergelpapir der strengene går over sadelen. Har du billige sadler på gitaren vil du ofte få dype spor akkurat på dette punktet, og det er rett og slett strengedødaren nr.1!! Fil og mekk og gjør det så fint du klarer, og er det ikke bra nok så vil jeg anbefale nye sadler rett og slett, i og med at det med 99% sikkerhet er her problemet ditt ligger.

Ser også at du lurer på om det går fint å spille uten trem. arma... og det gjør det jo... Skru den ut og hiv den i gitarkassa og la den bli der til du synes at du får bruk for den!! Bending gjør du med fingrene, ikke med vib. arm!! Den bruker man til andre teknikker, og er en helt annen utfordring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKKE begynn å pusse på sadler eller noe annet før du har konstantert at du faktisk har et problem (slikt kan gjøre ting verre også ofte..) Du har røket 1 enkelt streng 1 gang..

Før man begynner å "reparere" gitaren bør man finne ut hva problemet er.. HVOR ryker strengen ? (rimelig essensielt..) og gjentar det seg ?

Hvis man stadig er plaget med at strengen ryker på det samme stedet (sadel eller stemmeskrue f.eks) kan man begynne å se på hva som kan forårsake problemet..

Fender Bullets er forøvrig helt ordinære strenger. "Bullets" er rett og slett Fender's gevær/pistol kule formede "strengeendedings". Men det er ikke noe magisk med den, annet enn at den potensielt har mindre sjanse for å sette seg fast i tremoloblokken når du skifter strenger.

Endret av Greener
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.