Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

hjelp til kjøp av el gitar (hvordan er ibanez arz800?)


mmakokid

Anbefalte innlegg

Hei jeg skal kjøpe min første elgitar tipper en ibanez arz800 noen som vet åsen den er? Eller kan anbefale andre ibanez gitarer med fast stol til maks syv tusen? Skal vel lære meg mest metal rock å slikt :)

Lurer også på om noen har noen tips for en første gangs gitarist? Skal kjøpe en half stack brukt men vil ha ny gitar

Lurer også på om det er noen i bamble området som kan lære bort litt.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 7 lapper får du mye bra gitar! Hvis det er en gitarsjappe i nærheten er det sikkert lurt å stikke innom å prøve alt du kommer over å finne den du liker best! :)

Jo har det en i langesund med mest tokai gitarer? Å to i skien men kan ikke spelle da.. vurderer derfor arz800 den ser bra ut tipper å bestille på gitarhuset.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å være nybegynner er ofte at man ikke har noen preferanser, naturlig nok. Det eksisterer jo en haug med gitarer å velge i hvis maks prisen er 7k ny, men kanskje ikke så enkelt å anbefale noe når du ikke egentlig spiller gitar fra før(?)

Om jeg skulle anbefalt en streit og universal gitar, som lydmessig låter greit til det meste (også litt hardere ting) og med grei videresalgsverdi ville jeg kanskje sagt:

Fender Highway 1 Stratocaster HSS

Fender American Special Stratocaster HSS

Gibson SG Faded/Special

Gibson FLying V faded

Vel, det var de litt tradisjonelle valgene, men det finnes jo masse kurante ting fra ESP/LTD, Ibanez, Schecter, Hagstrøm

f.eks Ibanez sine gitarer er stort sett helt gjennomført greie i prisklassen 4-7 tusen. Man får omtrent det man betaler for ganske enkelt. Om man så ønsker seg den ofte veldig tynne Ibanez halsen, kraftige jumbo-bånd, den typen pickuper osv er en annen (smaks)sak.

Angående forsterker, er det ikke noe hast med å kjøpe seg half stack kanskje, da du neppe skal spille så mye live med det første? Men det er jo kjekt å ha på bandøving da. For øving hjemme er ofte en enkel liten combo forsterker det greieste valget, med mindre du bor slik at du ikke trenger å tenke på naboer, eller andre i samme hus/leilighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med å være nybegynner er ofte at man ikke har noen preferanser, naturlig nok. Det eksisterer jo en haug med gitarer å velge i hvis maks prisen er 7k ny, men kanskje ikke så enkelt å anbefale noe når du ikke egentlig spiller gitar fra før(?)

Om jeg skulle anbefalt en streit og universal gitar, som lydmessig låter greit til det meste (også litt hardere ting) og med grei videresalgsverdi ville jeg kanskje sagt:

Fender Highway 1 Stratocaster HSS

Fender American Special Stratocaster HSS

Gibson SG Faded/Special

Gibson FLying V faded

Vel, det var de litt tradisjonelle valgene, men det finnes jo masse kurante ting fra ESP/LTD, Ibanez, Schecter, Hagstrøm

f.eks Ibanez sine gitarer er stort sett helt gjennomført greie i prisklassen 4-7 tusen. Man får omtrent det man betaler for ganske enkelt. Om man så ønsker seg den ofte veldig tynne Ibanez halsen, kraftige jumbo-bånd, den typen pickuper osv er en annen (smaks)sak.

Angående forsterker, er det ikke noe hast med å kjøpe seg half stack kanskje, da du neppe skal spille så mye live med det første? Men det er jo kjekt å ha på bandøving da. For øving hjemme er ofte en enkel liten combo forsterker det greieste valget, med mindre du bor slik at du ikke trenger å tenke på naboer, eller andre i samme hus/leilighet.

Nei trenger ikke tenke på naboer hehe aldri fått klage før hehe. Har sett på de du anbefaler å liker vel bare sgn ut av de men liker ibanez arz800 virkelig mye noen som vet åsen den er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker? er det utseende du tenker på da eller? Ikke at det ikke er viktig altså, men det er gjerne ikke det viktigste når man velger en gitar. Eller, man prøvespiller vel bare gitarer man liker utseende på kanskje, men uansett utseende sier ikke så mye om en gitars kvaliteter, og om den passer for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker? er det utseende du tenker på da eller? Ikke at det ikke er viktig altså, men det er gjerne ikke det viktigste når man velger en gitar. Eller, man prøvespiller vel bare gitarer man liker utseende på kanskje, men uansett utseende sier ikke så mye om en gitars kvaliteter, og om den passer for deg.

Utsende ja men har holdt den og den lå godt i hendene føltes solid ut å slikt også var i en musikkbuttik i oslo jeg holdt den derfor jeg liker den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner. Som sagt så er det jo litt vanskelig å kjøpe den perfekte gitaren når man ikke har begynt å spille ennå, og derfor anbefaler jeg egentlig å kjøpe en brukt gitar, da du kan videreselge denne til samme pris som du ga for den i de fleste tilfeller. Hva man liker og synes er fint forandrer seg ofte veldig fra man skal begynne å spille, og til man faktisk har spilt noen år.

Brukte gitarer er ikke så skummelt som det høres ut som, egentlig er det veldig lite som slites eller går i stykker på gitarer. Det er mange her på dette forumet som har handlet relativt kostbare gitarer som er både 20 og 50 år gamle.

Hvis du vil ha råd om å kjøpe brukte gitarer får du i alle fall det på dette forumet. Er du i tvil kjenner du kanskje noen som har litt peil og som kan hjelpe deg med å kikke på de gjeldende gitarene i praksis.

Hvis kriteriet ditt først og fremst er utseende, så er det kanskje ikke så mye hjelp i forumet, du kan trøste deg med at de fleste gitarer i 4-7 tusen kroners klassen er av en helt grei kvalitet, og det er få modeller som utpeker seg som spesielt bra eller dårlige. Folk svarer stort sett utfra personlige preferanser uansett, og har lett for å bruke utrykket "dårlig" på noe de ikke liker selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok er litt skeptisk til brukt men kan jo overveie det å glo litt på finn å slikt noen andre sider jeg burde se på? Å hva burde jeg passe på når jeg får tinga? Mye vedlikehold å slikt? Takker for all hjelp :) noen som vet om noen som lærer bort i bamble området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn er jo fint ja, ellers har vi jo en egen brukt seksjon på dette forumet da.. Her er det mest "kjentfolk" som selger og til greie priser.

Vedlikehold på gitarer dreier seg stort sett bare om å skifte strenger/rengjøre, samt justere gitaren litt med jevne mellomrom (refereres ofte til som "setup") Greia er det at en ny gitar etter all sannsynlighet trenger nettopp en setup, men en brukt gitar gjerne er ok justert, så dette er noe du må belage deg på å betale noen en 500 lapp for å gjøre uansett nesten. Med mindre du kjøper gitaren ny i en butikk og ikke på nettet. En god butikk vil gi gitaren en gratis justering når du kjøper den.

Vi har forøvrig en hel artikkel-serie her på forumet om kjøp av gitar osv: http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden se spesielt del 6

Ting å være obs på angående brukte gitarer er båndslitasje, samt at ting fungerer. På en gitar med fast bro/stol, er det stort sett veldig lite som ikke fungerer på en noenlunde ny gitar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn er jo fint ja, ellers har vi jo en egen brukt seksjon på dette forumet da.. Her er det mest "kjentfolk" som selger og til greie priser.

Vedlikehold på gitarer dreier seg stort sett bare om å skifte strenger/rengjøre, samt justere gitaren litt med jevne mellomrom (refereres ofte til som "setup") Greia er det at en ny gitar etter all sannsynlighet trenger nettopp en setup, men en brukt gitar gjerne er ok justert, så dette er noe du må belage deg på å betale noen en 500 lapp for å gjøre uansett nesten. Med mindre du kjøper gitaren ny i en butikk og ikke på nettet. En god butikk vil gi gitaren en gratis justering når du kjøper den.

Vi har forøvrig en hel artikkel-serie her på forumet om kjøp av gitar osv: http://gitarnorge.no/artikkel/194/den-store-gitarguiden se spesielt del 6

Ting å være obs på angående brukte gitarer er båndslitasje, samt at ting fungerer. På en gitar med fast bro/stol, er det stort sett veldig lite som ikke fungerer på en noenlunde ny gitar.

Ok takker så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kikket raskt litt på noen av de siste annonsene på dette forumet nå:

Knallgitar:

Sikkert en knallgitar for litt mer metal orienterte greier:

To meget rimelige gitarer for å "prøve seg litt"

Løp og kjøp :)

Takker får skattepengene i slutten av juni skal se da takk så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.