Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Støy ved oppmikking


GL1

Anbefalte innlegg

Har prøvd å søke litt, men tillater meg å skrive en ny tråd.

Jeg spiller ikke selv, men har en sønn som spiller gitar. Hans oppsett er: Epiphone LP 100, Vox AC4TV, Boss MetalZone og Vox/PlanetWaves kabler.

Utstyret nevnt over fungerer helt fint på gitarskolen og ved øving hjemme, men det oppstår støy ved konsert når forsterkeren blir mikket opp.

Han har hatt to korte opptredener med et gitar-ensemble, og det var ingen tid til noe særlig lydsjekk. Resultatet var at hans forsterker ble skrudd av når støyen ble oppdaget. det sier seg vel selv at det ikke er noe gøy å stå å mime mens de andre får spille.

Så for å unngå at problemet oppstår en annen gang, håper jeg på innspill til hva vi må/bør huske på når det gjelder oppkobling.

-Vil det hjelpe med en støyreduserende pedal?

-Hva med avstand mellom forsterker og gitarist?

-Kan det være pickupen i gitaren som er for følsom?

-bør man bruke batteri eller adapter til effektpedalen?

-Andre ting?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres merkelig ut at ampen plutselig skal begynne å støye så fort den ser en mikrofon foran seg.

Tipper det er en støy som ligger der uansett, men som kanskje ikke er like lett å legge merke til ved lavt stuevolum. På en scene blir gjerne volumet økt, og hvis man bruker mye gain f.eks. blir det en del støy.

For å svare på spørsmålene dine:

-En noisegate vil hjelpe på støyen når det ikke blir spilt på gitaren, men jeg ville ikke brukt det, da den i verste fall dreper tone/sustain.

-Avstand mellom amp og gitar kan ha stor betydning. Står man klin inntil ampen med høyt volum og mye gain, blir det bråk.

-Pickupen i gitaren du nevner er nok ikke av de beste, men bør funke helt greit hvis det ikke er noe feil med den.

-Batteri eller adapter spiller i utgangspunktet liten rolle på den type pedal, så lenge batteriet er nogenlunde fresht.

Det du ikke nevner er hvilken type støy det er snakk om... Susing, feedback e.l.?

Prøv følgende: Spill så høyt som du ville gjort på en scene, hjemme. Er problemet der da? Koble gitaren rett i ampen, spill høyt og hør om problemet er der da. Prøv med andre kabler til og fra pedal. Skru ned gain på pedalen.

Endret av Audun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.