Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Impedanse, og tilkobling


Anbefalte innlegg

Jeg er riktignok ganske fersk på gitar, men etter Ã¥ ha snoket litt gjennom forumet sÃ¥ ser jeg det er en del "mistolkninger" nÃ¥r det kommer til det her med tilkobling av elementer med forskjellig belastning og hvordan impedansen blir pÃ¥virket :)

Siden jeg har en del elektrokunnskaper bak meg tenkte jeg at jeg kunne gjøre mitt lille bidrag her for å muligens hjelpe litt til :)

Vi kan begynne med det som er kjent med seriekobling av elementer :)

Måten dette forandrer impedansen på er at man plusser sammen impedansen til de forskjellige elementene og får en totalimpedanse.

Dette prinsippet er veldig greit, men er og den "kompliserte" måte å koble på, da (-) fra det ene elementet blir koblet med (+) av det andre elementet, og de to gjennstående går til ampen.

det blir da seende ca slik ut:

Amp (+)--------- element 1 (+) element 1 (-)----- element 2(+) element 2 (-)---- amp (-)

Parallellkoblingen er det mye letter å koble da (+) og (+) av element 1 og 2 kobles i Amp (+) og likeså med (-)

Men her er regnestykket på totalimpedansen noe verre.

formellen ser ca slik ut 1/x + 1/x = totalimpedanse, der x er impedansen på de respektive elementene

Hvis vi bruker 4 og 8 ohm som eksempel blir det slik:

1/4+ 1/8= 3/8

Her er også formellen litt tricky da en må snu plasseringen på 3 og 8 for å få korrekt svar, så det blir egentlig 8/3, altså ca 2,65

En tommelfinger-regel er at totalimpedansen ved parallelkobling blir alltid mindre enn den minste lasten, altså garantert mindre enn 4!

Vi må også huske at et element på 4 ohm gjør at forsterkeren jobber mer enn et på 8 eller 16, da varmeutviklingen blir større for hvert ohm mindre forsterkeren må jobbe med da det går en større spenning gjennom komponentene, noe som kan påvirke "kontrollen" til forsterkeren over et element etter noe tid i drift. Man får mer effekt ut av forsterkeren (da den har lettere å gi fra seg spenning under mindre motstand) ved en mindre belastning men dette går da utover strømstryken og kontrollen av elementet den driver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blander litt med strøm og spenning pÃ¥ slutten her. En lavere impedans fører til at det gÃ¥r mer strøm, ikke spenning.

Ellers er utregningene riktige.

Ved en seriekobling blir spenningen høyere ved mindre last og strømmen forblir den samme, mens ved parallelkoblingen er det strømmen som blir høyere og spenningen lik ved mindre last :)

Glemte kanskje å spesifisere forskjellen i de to, beklager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved en seriekobling blir spenningen høyere ved mindre last og strømmen forblir den samme, mens ved parallelkoblingen er det strømmen som blir høyere og spenningen lik ved mindre last :)

Hva mener du her? Høyttalerne er jo lasten, så om du seriekobler flere blir lastimpedansen høyere. Det er kun høyttalerne som blir seriekoblet eller parallellkoblet, koblingen til forsterkeren jo den samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.