Web Analytics
Gå til innhold
  • Bli medlem

Matcha rør?


LTBR

Anbefalte innlegg

Jeg har to Marshall røramper, begge har 4 utgangsrør, hvor 2 og 2 er i "samme sett". Det som jeg har trodd er saken med matcha rør er med tanke på bias, stemmer dette? Men hvis alle rørene skiftes samtidig og bias justeres, trenger man da å kjøpe matcha sett? Eller sagt på en annen måte: hvis man skifter alle 4 rør samtidig og de er en matcha quad, trenger man da å justere bias? Er det noe logikk i det jeg sier nå eller har jeg misforstått alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror rett. En av grunnene til matching er at man skal ha samme tomgangsstrøm i alle rørene - eller i det minste i hvert par. Hvis man ikke har dette vil utgangstrafoen slite litt med den høye DC-komponenten som oppstår.

En annen ting er at selv om rørene er matchede, kan det hende at de er matchet med en *annen* transkonduktans (spenningsstyrt strømforsterkning) enn det som ampen er laget for. Resultatet er annen tomgangsstrøm enn det rørene normalt skal ha.

Hvis du kjøper rør som er matcha for din forsterker, så trenger du normalt ikke justere bias. Mesa og Marshalls originale rør er ment for direkte bytte uten justering. Men om du kjøper matcha rør fra andre kilder kan det godt være at specs på disse er så forskjellige fra det som ampen er bygget for at bias må justeres.

Om bias er satt for høyt vil du se det som "hotspots" på rørene - det skal ikke være gløding fra noe annet enn selve glødetråden i røret - dersom platene også begynner å gløde er ampen for "hot". Det forkorter levetiden til rørene dramatisk.

Du kan risikere det motsatte også - det vil du sannsynligvis kunne høre på tonen du får fra forsterkeren om det er for mye den veien. Om lyden blir kjedelig og døll kan det være indikativt på for lav bias.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det du sier er: når jeg har planer om å justere bias etter hvert rørskift(forhåpentlig ikke så ofte) så er det ikke nødvendig å kjøpe matcha par? Altså, jeg kommer til å kjøpe det alikevel:) men det har egentlig ingen betydning da så lenge man skal justere bias alikevel? Har det noe å si om man spiller litt før man justerer bias eller MÅ det justeres før spilling, tenker hvis man ryker rør under eller rett før en gig sånn at man ikke rekker å få den justert med engang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du må ha matcha par i sluttrinnet pga at du får problemer med DC-komponenter til trafoen ellers :)

De matchede parene kan trenge bias-justering om de ikke er levert av produsenten til ampen (som da vil ha valgt rør tilpasset biassettinga på ampen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, du må ha matcha par i sluttrinnet pga at du får problemer med DC-komponenter til trafoen ellers :)

De matchede parene kan trenge bias-justering om de ikke er levert av produsenten til ampen (som da vil ha valgt rør tilpasset biassettinga på ampen).

jepp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis alle rørene skiftes samtidig og bias justeres, trenger man da å kjøpe matcha sett? Eller sagt på en annen måte: hvis man skifter alle 4 rør samtidig og de er en matcha quad, trenger man da å justere bias?

Ja og ja. Hvis du skal ha et generelt råd må det bli å alltid kjøpe matchet par eller quad og alltid justere så bias blir riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Dette nettstedet bruker cookies for å gi deg en best mulig brukeropplevelse Bruksvilkår.